Foto: Getty Images

​Jönköping tar IRONMAN 70.3-tävlingen till en ny nivå

Med bara 3 dagar kvar till den andra upplagan av IRONMAN 70.3 Jönköping bubblar stan av aktiviteter och förberedelser. Över 2 000 deltagare från 48 olika nationer och mer än 10 000 åskådare beräknas att fylla Jönköpings gator och torg. Destination Jönköping är liksom förra året värdpartner för evenemanget och i år tar man värdskapet till en ännu högre nivå.

Deltagare från IRONMAN tävlingar över hela världen har röstat fram Jönköping som vinnare i kategorin “Värdstad med bäst bekvämligheter” och en 4:e plats i kategorin “Lopp som du skulle rekommendera till en vän” i Ironmans årliga deltagarundersökning.

- Det är en ära för oss inom IRONMAN att med Destinationen Jönköping som värdpartner få skapa denna folkfest i Jönköping. Triathlon är idag Sveriges snabbast växande sport och vi är mycket glada över att Jönköping även har etablerat sig som en triathlonstad på världskartan säger, tävlingsledaren Mattias Markenstrand.

Nytt eventområde och ny löparbana

En nyhet för i år är den helt nya löparbanan som kommer att gå längs med Munksjön. En annan nyhet är ett helt nytt eventområde på Hovrättstorget där åskådarna kommer att få en härlig samlingsplats att heja på sina deltagare.

Efterlängtad tävling som berikar föreningslivet

Patrik Olderius, vd för Destinationen Jönköping, tror att framgången bakom förra årets IRONMAN 70.3-event bottnar i många faktorer.

- Sedan eventet gick av stapeln förra året är vi många som har längtat och planerat in denna helg i kalendern. Med de förutsättningar vi har här i Jönköping med mycket vatten, bra cykelförhållanden och en stad som är gjord för att göra event i så känns det både naturligt och ärofyllt att få ta emot IRONMAN 70.3 i år igen, säger Patrik.

-Vi är en lagom stor stad för att få hela staden att andas IRONMAN och få våra tävlanden att känna detta vart än de än rör sig. Vi är en kommun med ett mycket aktivt föreningsliv som är måna om att få många event till staden och det ligger i vår strategi att använda vår stad och vår natur som en arena, fyller Carl-Gustaf Tollén i, eventansvarig på Destination Jönköping. Vi är otroligt glada över att vår passion och vårt dagliga arbete för att skapa en så bra tävling som möjligt i Jönköping ger resultat.

- Sedan vi fick IRONMAN hit så har intresset i föreningarna för dessa tre individuella grenar ökat. Det är fullt på crawlkurser, löparkurser och cyklingen växer så det knakar. Inom kort tror jag att vi inom regionen även kommer att se triathlonläger här. Vår resa med IRONMAN har bara börjat, säger Patrik Olderius.

Triathlon hett bland Jönköpingsborna

I år deltar 150 Jönköpingsbor vilket nästan är en fördubbling av antalet lokala deltagare jämfört med i fjol. Martin Funck, enhetschef Kultur och Fritid, Johan Thor verksamhetschef Friskis och Svettis, Susanne Dalsätt föreläsare och träningscoach, Simon Staflund Jönköpings City, Patrik Olderius vd Destination Jönköping, Erik Holmberg proffstriathlet och Åsa Lundström proffstriathlet är bara några av alla deltagare. Det ökade intresset beror som sagt på flertalet faktorer.

-Att få simma mitt i staden med publik på alla sidor, att få cykla på en halvtuff bana i ett vackert landskap och att efter 6 mil få den visuella belöningen när bilden av Vättern framträder, och att få springa i centrum och runt en av våra centrala sjöar där publiken är så nära dig att du känner deras puls - vad mer kan man begära? avslutar Patrik Olderius.

För mer information kontakta:

Patrik Olderius
vd Destination Jönköping AB
patrik.olderius@destinationjonkoping.se

Carl-Gustaf Tollén
Eventansvarig Destination Jönköping AB
carl-gustaf.tollen@destinationjonkoping.se

Mattias Markenstrand
Operations Manager Ironman
Mattias.Markenstrand@ironman.com

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser