Nominerade till Årets ambassadör

Nominerade till Årets ambassadör

Det finns många duktiga människor i Jönköping som på olika sätt ser till att varumärket Jönköping förankras på lokal och regional nivå och sprider sig i nationella och internationell sammanhang. Priset delas ut till en person som genom sitt arbete skapar en positiv bild av varumärket Jönköping.

De nominerade är följande:

Peter Appelin

Peter Appelin är mannen bakom filmen ”Time Lapse Jönköping". Peter vill med filmen visa de som bor i vår kommun, som har tänkt flytta hit eller som har flyttat härifrån, hur otroligt vackert det är här. Filmen är Peters första men säkerligen inte den sista då hans stora intresse sedan barnsben är att fotografera. Timelapse är en fotograferingsmetod där man tar många bilder med lite tid mellan varje bild. Därefter sätts bilderna samman på en tidslinje i ett videoredigeringsprogram och blir en film med snabba "klipp". Peter vill genom fotograferingsmetoden Timelapse marknadsföra alla platser i vår vackra kommun på ett nytt, digitalt och modernt sätt för att därigenom stärka vårt varumärke. Peter älskar nämligen alla platser i vår kommun.

Charlotta Mellander

Charlotta Mellander är en av landets främsta experter på städer och regional utveckling och hon gillar städer i alla dess former. Charlotta är professor i nationalekonomi vid Högskolan i Jönköping och har genom sin forskning om regional utveckling, städer och kreativitet satt Jönköpings varumärke på världskartan. Tillsammans med professor Richard Florida har hon utvecklat och publicerat teorier kring den kreativa klassen och städer där de vill bo. Hon är en mycket efterfrågad talare, både i Sverige och internationellt. Charlottas bloggpost om urbaniseringens utmaningar var startskottet på mötet ”250 möjligheter” som arrangerades i Jönköping med besökare från hela Sverige och som än en gång satt vår kommun på kartan.

Per-Magnus Söder

Per-Magnus Söder är musiknörden och folkparksfantasten som ser till att vi som bor i regionen får möjligheten att uppleva världsartister. Per-Magnus är eldsjälen som brinner för musiken, har ett stort engagemang för Huskvarna Folkets Park och ett stort hjärta som slår för hela vår kommun. Han vårdar och utvecklar folkparkens varumärke genom ett varierat utbud för olika målgrupper. Han är ett respekterat namn i musikbranschen och har genom sitt långa och ihärdiga arbete med att boka artister från hela världen till Huskvarna Folkets Park gång på gång visat att vi är en destination att räkna med.

För ytterligare information, kontakta:

VD Patrik Olderius
patrik.olderius@destinationjonkoping.se
072-507 01 21

Om Jönköpingsgalan: Jönköpingsgalan arrangeras av Destination Jönköping i samarbete med Region Jönköpings län. Jönköpingsgalan sätter strålkastarljuset på människor och organisationer som bidrar till att föra Jönköpingsregionen in i framtiden. Ett antal priser delas ut och ramas in av underhållning och fest. I år leds Jönköpingsgalan av Jönköpingsbördiga stå-upp komikern Cecilia von Strokirch. Såväl företag som privatpersoner kan köpa biljetter. 2015 års gala hålls på Elmia, Entré Nord, den 14 mars. Läs mer på jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping AB arbetar för att få fler att upptäcka Jönköping och allt som erbjuds på de olika platserna i vår destination. Vårt fokus ligger i att utveckla vår besöksnäring, skapa fler nationella evenemang och få fler att förlägga stora möten här. Destination Jönköping AB är ett helägt kommunalt bolag med 20 anställda.