Spännande världskonferens i Jönköping belyser framtidens turism

Spännande världskonferens i Jönköping belyser framtidens turism

Den 24–26 januari 2018 anordnas på Elmia i Jönköping ENTER2018, en internationell konferens om IT och turism som samlar forskare och experter inom området från stora delar av världen. Under ENTER2018 anordnas även Focus Scandinavia, ett speciellt spår dedikerat till den skandinaviska besöksnäringen och dess framtida utvecklingsmöjligheter.

För det tjugofemte året i rad anordnas ENTER eTourism Conference av IFITT (International Federation for Information Technology and Travel and Tourism). Årets konferens sker i ett samarbete med Destination Jönköping.

Däremot är det nu första gången som spåret Focus Scandinavia arrangeras, där den skandinaviska besöksnäringen kommer att få tillgång till forskning och kunskap från olika aktörer inom och utanför besöksnäringen.

– Vi såg chansen när vi nu har de ledande forskarna på plats att skapa något nytt och intressant för vår näring, där fokuset kommer att ligga på utvecklingsmöjligheter inom besöksnäring och hur vi kan ta tillvara på dessa trender och beteenden, säger Patrik Olderius, VD på Destination Jönköping.

Ett axplock av de talare och intressanta personer som kommer att dela med sig av sina tankar är Thierry Gnych (IBM), Jan Krasnodebski (Expedia), Rami Al-Salman (Trivago), Mikkel Aarø-Hansen (Wonderful Copenhagen), Katarina Graffman (Uppsala Universitet), Marcus Lindmark (Dreamhack AB) och  Andreas Kristensson (Telenor).

Både ENTER2018 och Focus Scandinavia består av föreläsningar, paneldebatter och öppna diskussioner som modereras av den mycket erfarna och uppskattade Antoni Lacinai.

Fakta:

IFITT är en oberoende, icke kommersiell organisation som sedan Internets uppkomst i slutet av 1990-talet har varit en ledande plattform för frågor rörande digital utveckling inom resebranschens globala arena, både inom den akademiska världen och industrin. Förutom ENTER konferensen, som har flyttat runt årligen mellan olika europeiska städer, är IFITT även involverade i workshops och publikationer som alla syftar till att stimulera affärsutveckling, kunskapsutbyte och samarbete inom dessa frågor.

Läs mer om ENTER2018

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser