Världskänd stadsplanerare kommer till Jönköping

Världskänd stadsplanerare kommer till Jönköping

Den 2 oktober kommer Gabe Klein till kongressen Professionell Idrott i Jönköping för att prata om utmaningen som både stora och små städer står inför – hur ska vi få samhället att sträva efter att vara en positiv och hållbar plats för både människor och företag? Han kommer även ha en öppen föreläsning på Jönköping University där han kommer att tala om framtidens smarta lösningar för ett hållbart samhälle.

Gabe Klein är en erfaren talare kring stadsutveckling och är engagerad i samhällsfrågor inom den digitala eran. Han har föreläst i TedTalks om hur samhällen kan reformeras till en miljövänlig och hållbar plats. Tidigare har han arbetat som stadsplanerare i Chicago och Washington och är även känd som ambassadör för cykling. Gabe Klein har tagit fram två av de första och största cykeluthyrningssystemen i USA och har framställt skyddade cykelbanor och förbättrade gångvägar anpassade till den givna stadsmiljön. Idag har han en rådgivande funktion inom stads- och transportutveckling i bland annat Los Angeles, Kansas City och Denver. Med en klar framtidsvision och teknologiska lösningar har Gabe bidragit till att skapa hållbara samhällen världen över.

Gabe Klein kommer både under Professionell Idrott på Elmia och på föresläsningen på Jönköping University berätta om miljövänliga strategier som gynnar företag, människor och planeten vi bor på. Under föreläsningarna delar han med sig av sina insikter i hur man kan få ett fungerande samhälle att tänka i nya banor kring hållbarhet.

Föreläsningen på JU äger rum i sal Hb220 på HLK kl. 11:00-11:45 den 2 oktober och är kostnadsfri och öppen för allmänheten.

Läsa mer om Gabe på www.gabeklein.com.

För mer information:

Patrik Olderius, VD Destination Jönköping

072- 507 01 21

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser