Premiär för nytt event i Östersund

Premiär för nytt event i Östersund

Kvällsöppet, erbjudanden och tävlingar, lokal mat, DJs och fasadmålning är delar av innehållet den 27 april när Destination Östersund för första gången arrangerar Vårkväll.

Den 27 april är det dags för ett nytt event i Östersunds stadskärna, Vårkväll. Butikerna håller öppet till 21 och lockar med en rad aktiviteter och erbjudanden, bland annat kan den som handlar vinna pengarna tillbaka. Besökaren kan också prova på olika aktiviteter som t ex make-up rådgivning, testkörning av bilar från Berners och för barnen arrangeras gratis bio.

Girls on Fire, ett koncept som togs fram under Åre Gastronomy Week, med kvinnliga kockar och mathantverkare kommer att husera på Stortorget och servera en lokalproducerad tallrik med tre stycken ”Lyxkolbullar”.

Konstnärerna Kajsa Tuva Werner och Vanessa Sahlman tar plats på innergården vid Mårtens Torg och börjar måla de motiv som till sommaren ska pryda den 20m höga fasaden mot Lilla Saluhallen. På plats där för att skapa skön stämning finns även DJ-duon Stitch n Stones; Anna Nilsson och Emma Ruzicka och Big Lake Coffee, som bjuder på spännande kaffehappenings.

Kvällen avslutas med After Party på Lagerbaren, med tjejerna från Stitch n Stones i DJ-båset och Coffee Mixology i baren.

Calle Hedman, projektledare för Framtidens Stadskärna och ansvarig för Vårkväll berättar:

- Syftet med Vårkväll är att skapa en skön stämning på stan och att driva handel. Stadskärnor över hela världen förändras från att vara en plats för ren handel till en plats för upplevelser. Ett av våra fokusområden i destinationsbolaget är projektet ”Framtidens stadskärna”, där vi tillsammans med fastighetsägare, näringsidkare, Östersunds kommun och Östersunds Handel har gått samman för att driva arbetet med stadskärneutveckling. Vi har en tydlig strategi och handlingsplan som vi arbetar efter, där ett av delmålen är Årets Stadskärna 2019. En av många aktiviteter i handlingsplanen är just nya evenemang som t ex Vårkväll, som vi självklart hoppas blir ett årligen återkommande evenemang, avslutar Calle Hedman.

www.visitostersund.se/varkvall
Calle Hedman, projektledare Framtidens Stadskärna, Destination Östersund, 073-815 01 13