Fritt WiFi i stadskärnan och URBAN på Stortorget, en del av Framtidens stadskärna

Stadskärnor i världen är i omvandling och utvecklas mot att bli platser för möten och upplevelser. Destination Östersund och partners till projektet Framtidens stadskärna lanserar nu en ny mötesplats på Stortorget, fritt WiFi i stadskärnan och flödesmätning i ett led att ta oss mot just framtidens stadskärna.

-Arbetet med Framtidens stadskärna grundar sig i en önskan från företagare och andra intressenter att utveckla stadskärnan på ett sätt som gör Östersunds stadskärna ännu mer attraktiv, säger Anette Tandberg, VD Destination Östersund.

En plats som många önskat utveckling av är Stortorget. Där öppnar nu URBAN, en ny och bemannad mötesplats mitt på Stortorget. En plats för alla åldrar där människor kan mötas, spela spel, få information om vad som händer i Östersund eller varför inte bara sitta i solen och njuta av en jordgubbe som man själv plockar från en av många odlingslådor.

En byggsten i upplevelsen av en framtida stadskärna är att erbjuda fritt WiFi vilket nu lanseras i samarbete med Zedcom. Att erbjuda fritt WiFi är en del av att öka tillgängligheten och kan upplevas vara en god service för att skapa attraktivitet och tillgänglighet för både besökare och invånare.

-Inte minst är det idag viktigt med möjlighet till Internet för att få information om vad som sker på orten, att umgås i sociala kanaler och även kommunicera på ett enkelt sätt, säger Calle Hedman, projektledare Framtidens stadskärna, Destination Östersund.

Destination Östersund kommer också börja flödesmäta besök i stadskärnan det vill säga hur många besök det är och hur dessa besök rör sig. Flödesmätningen kommer att användas till att förse handlare, fastighetsägare och andra intressenter information om hur stadskärnan ytterligare kan utvecklas.

-Vår förhoppning är att vår nya mötesplats på Stortorget, tillgång till fritt WiFi och de aktiviteter som kommer att ske framöver ska leda till att fler människor besöker stadskärnan, handlar mer och stannar längre, och berättar om sin upplevelse. Nu jobbar vi vidare med nästa steg, avslutar Calle.

Framtidens stadskärna

Framtidens stadskärna är en samverkanssatsning mellan Destination Östersund, Östersund Handel, fastighetsägare, Näringsidkarna och Östersunds kommun i syfte att locka fler besökare till destinationen och utveckla stadskärnans attraktivitet. Ett av målen är att kandidera till Årets Stadskärna 2019.

NOT.

URBAN kommer från det latiska ordet urbs som betyder stad

Frågor och svar om fritt WiFi och flödesmätning: www.destinationostersund.se/frittWifi

Calle Hedman, projektledare Framtidens stadskärna, Destination Östersund

calle.hedman@destinationostersund.se

Anette Tandberg, VD Destination Östersund

anette.tandberg@destinationostersund.se

Jennie-Lie Wickström, kommunikatör, Destination Östersund

jennielie@destinationostersund.se

Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund till besökare, kongresser, möten och evenemang. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. 2016 omsatte besöksnäringen i Östersund 710 Mkr och vi hade över en miljon gästnätter (varav 411 000 kommersiella gästnätter).