Några av landets allra största influencers kommer till Östersund

Nu får Östersundarna chans att träffa några av Sveriges största influencers. Detta genom en satsning som Destination Östersund gör i år som kallas för Influencers corner. Från april till november kommer det en gång i månaden att komma en rad välkända influencers på besök till Östersund. De kommer hit för att träffa fans och skapa aktiviteter kring ämnen som de brinner för. På Torsdag den 26 april är det under evenemanget Vårkväll premiär när storbloggarna Paula Uribe och Johanna Kajson kommer på besök.

Östersundarna kommer att få träffa några av Sveriges största influencers, men vad är en influencer? Översätter man ordet influencer så blir det på svenska ”påverkare”, alltså en människa som på olika sätt påverkar andra människor. Idag görs detta främst via sociala medier som bloggar, poddar eller YouTube. Nu ska flera av dem komma upp till Östersund.

-Sverige ligger långt fram när det kommer till influencers, vi har några av världens största som kommer från vårt lilla land. Men väldigt sällan tar dom sig till Östersund. Därför satsar vi nu på att få hit minst en influencer i månaden som ska dela med sig av sina kunskaper och sin passion och träffa sina fans på ett roligt sätt. Berättar Jennie-Lie Wickström, kommunikatör på Destination Östersund

Destination Östersund arbetar bland annat med att försöka få Östersund till Årets stadskärna 2019 och denna aktivitet är en del av planen som ska ta dem dit. En av punkterna är nämligen att skapa och genomföra nytänkande evenemang.

-Den här satsningen liknar inget annat som tidigare gjorts i Sverige. När vi har varit i kontakt med de influencers som kommer och deras nätverk så har vi fått mycket positiv respons för det sätt som vi vill nyttja dem. Vi skapar en arena där de får något att prata om eller göra tillsammans med sina fans.

Premiär för konceptet blir nu på torsdag den 26 april under Vårkväll då storbloggarna Paula Uribe och Johanna Kajson kommer till Kärnan för att prata bröllop, fest och bal. Paula har 70.000 följare på sin Instagram, och ska till sommaren själv gifta sig med en annan social media profil, Hugo Rosa. Johanna är Sveriges absolut främsta bröllopskoordinator som ofta syns i Nyhetsmorgon och har varit ansvarig över t.ex Isabella Löwengrip och Kenzas bröllop.

Kommande influencers som kommer på besök släpps allt eftersom.

Program för bröllopskvällen på Kärnan

18.00 mingel med Paula och Johanna

19.00 Livepodd med deras podd Drömbröllop

20.00 Passa på att fråga dem allt du vill veta inför bröllop, balen eller festen

Jennie-Lie Wickström
Kommunikatör Destination Östersund
jennielie@destinationostersund.se

Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund till besökare, kongresser, möten och evenemang. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. 2016 omsatte besöksnäringen i Östersund 710 Mkr och vi hade över en miljon gästnätter (varav 411 000 kommersiella gästnätter).