Ny projektledare ska utveckla Östersunds stadskärna

Ny projektledare ska utveckla Östersunds stadskärna

Destination Östersund har anställt Calle Hedman som projektledare för stadskärnans utveckling.

Calles uppdrag blir att tillsammans med företagare, handel, fastighetsägare, kommunen mfl ta fram och genomföra en tydlig strategi- och handlingsplan för de kommande åren. Uppdraget är ett led i satsningen att öka Östersunds attraktionskraft och tillväxt, där ett av delmålen är kandidaturen mot utmärkelsen Årets stadskärna.

- Vi är oerhört glada över att ha rekryterat Calle till Destination Östersund. Genom kombinationen av personliga egenskaper och många års erfarenhet av såväl projektledning som stora evenemang och samverkansprojekt är vi övertygade om att Calle är rätt person att jobba med stadskärneutveckling för Östersund”, säger Anette Tandberg, VD för Destination Östersund.

- Det känns otroligt kul att få förtroendet att komma tillbaka till min hemstad och vara med och utveckla den framåt, säger Calle Hedman. Jag tar med mig mina erfarenheter från min tid i Åre där jag arbetat med många av byns största event. Dessa erfarenheter, ett stort nätverk och en förmåga att lyssna och samarbeta med kreativa människor är det jag ser som mina största tillgångar när jag kliver in i min nya roll. Tillsammans ska vi samla ihop de bästa idéerna och skapa en hållbar plan som fokuserar mot ett tydligt mål – Sveriges bästa stadskärna.

Calle Hedman tillträder den 3 oktober, men redan den 22 september finns han på plats under Destination Östersunds morgonmingel.

Arbetet med Årets Stadskärna ingår ett destinationsutvecklingsprojekt för Östersund och är en del av det länsövergripande projektet Turism 2030 som leds av Jämtland Härjedalen Turism. Turism 2030 finansieras av europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Jämtland Härjedalen samt deltagande parter.

Anette Tandberg, VD Destination Östersund, 070-663 25 10
Calle Hedman, tillträdande projektledare, 073-815 01 13

Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund gentemot privat/affärsresebesökare, kongress och event. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. Det gör vi bl a genom Visit Östersund, ett samägt bolag med kommunen som också driver Turistbyrå och via partnerskapet Östersund Convention. 2015 omsatte besöksnäringen i Östersund 600 Mkr och vi hade över en miljon gästnätter (varav 394 000 kommersiella gästnätter). Merparten av de utländska besökarna kommer från Norge.