Gemensamt ansvar för säkerhet och trygghet i Sälenfjällen

Gemensamt ansvar för säkerhet och trygghet i Sälenfjällen Under hösten har Destination Sälenfjällen i samverkan med polis och andra offentliga aktörer kopplat till säkerhet och trygghet, fördjupat samarbetet och dialogen kring hur arbetet i Sälenfjällen ska se ut under högsäsong. Dialog mellan Destination Sälenfjällen och polisen har skett på både på lokal- och regionalnivå. Då uppåt 100 000 människor rör sig i området varje dag är Sälenfjällen under högsäsong jämförbart i antal människor med städer som t.ex. Linköping eller Västerås.

Nystartade bolaget Destination Sälenfjällen, som ägs av näringslivet, arbetar för att vidareutveckla ett levande och livskraftigt Sälenfjällen. Besökare, boende, företagare och kommunen ska finna inspiration och lust att skapa tillväxt och långsiktig utveckling av hela Malung-Sälen kommun och norra Europas största alpina skidområde Sälenfjällen, året runt. I utvecklingsarbetet med att få Sälenfjällen att fortsätta utvecklas som en exportmogen besöksdestination året runt, är samverkan på lokalt, regionalt och nationellt plan en förutsättning för att vara konkurrenskraftiga som valbar världsdestination.

- Vi har hittat bra fördjupade samarbetsformer och kommunikationskanaler, vilket är en förutsättning för att vi gemensamt ska kunna erbjuda våra besökare och boende i Sälenfjällen en bra upplevelse och boendemiljö, året runt. En trygg och säker kommun och destination är där besökare och boende har tillgång till den service polis- och räddningstjänst tillhandahåller oavsett dag eller tid på dygnet, säger Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen och Lena Ronnerstedt- Eriksson, polisområdeschef, Malung–Sälen.

Destination Sälenfjällen och polisen i Malung-Sälen kommer under vintersäsongen kontinuerligt via uppföljningsmöten följa varandras arbete och insatser. Tillsammans ska de även arbeta för utveckling som kan gynna säkerhetsarbetet i Sälenfjällen. En mycket positiv nyhet är placeringen av en ambulanshelikopter i Mora i framtiden, som kommer att korta insatstiderna och underlätta säkerhetsarbetet i hela regionen.

För mer information kontakta:
Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen,
0705 66 55 58,
charlotte.skott@destinationsalenfjallen.se

Lena Ronnerstedt – Eriksson, Polisområdeschef Malung-Sälen,
010-56 71789,
lena.ronnerstedt@polisen.se

www.destinationsalenfjallen.se

• Jordbruk, lantbruk, fiske

Sälenfjällen är norra Europas största alpina skidområde och nordens största friluftsområde med ca 3 miljoner gästnätter per år. Sälenfjällen omsätter dryga 2,5 miljarder kronor per år. Vid högsäsong under vintertid rör sig cirka 100 000 personer dagligen i området. Sommarmånaderna växer år för år i antal besökare och i utbud. I Sälenfjällen finns de alpina resmålen Kläppen, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen, Hundfjället och Stöten. Totalt har Sälenfjällen cirka 60 000 bäddar var av cirka 25 000 är kommersiella.

Anders Bjernulf

Presskontakt VD Destination Sälenfjällen och presskontakt +46 702 37 95 00