Inbjudan till pressträffsfika, fredag 20/9

Nystartade bolaget Destination Sälenfjällen, som ägs av näringslivet, samordnar krafterna för ett levande och livskraftigt Sälenfjällen. Besökare, boende, företagare och kommunen ska finna inspiration och lust att skapa tillväxt och en långsiktig utveckling av hela Malung-Sälen kommun och norra Europas största alpina skidområde Sälenfjällen, året runt.

– Genom samverkan kan vi öppna upp hela Sälenfjällen - Kläppen, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen, Hundfjället och Stöten. För första gången kan vi erbjuda gratis skipass till alla barn och ungdomar tom 15 år i kommunen.
Genom detta kan vi bidra till en aktiv hälsofrämjande fritid för alla barn och ungdomar boende i Malung-Sälen kommun, det är en viktig del i vårt ansvar på hemmaplan, säger samstämmigt Gustav Eriksson, Kläppen, Jonas Bauer, Skistar och Johan Thorn, Stöten.

Destination Sälenfjällen ser också en möjlighet att kunna ge alla barn och ungdomar i kommunen möjlighet att använda Sälenfjällen som en naturlig mötesplats, en gigantisk utomhus fritidsgård vintertid. Även att kunna ge ungdomarna en inblick i besöksnäringens möjligheter och tillskott till kommunen, bland annat i form av olika arbetstillfällen inom besöksnäringen. Besöksnäringen står för många av förstagångsjobben hos ungdomar, kopplade till de turister som besöker Sälenfjällen.

Välkomna på pressträffsfika fredag 20/9 kl.15 på Högfjällshotellet, Sälenfjällen. Svara gärna till undertecknad senast torsdag 19/9 om ni kommer.

För mer information kontakta:

Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen, + 46 (0)705 66 55 58 eller charlotte.skott@destinationsalenfjallen.se

Kläppen
Gustav Eriksson 0706 907169

Skistar
Jonas Bauer 0706 35 65 66

Stöten
Johan Thorn 0722 43 62 80

• Jordbruk, lantbruk, fiske

Sälenfjällen är norra Europas största alpina skidområde och nordens största friluftsområde med ca 3 miljoner gästnätter per år. Sälenfjällen omsätter dryga 2,5 miljarder kronor per år. Vid högsäsong under vintertid rör sig cirka 100 000 personer dagligen i området. Sommarmånaderna växer år för år i antal besökare och i utbud. I Sälenfjällen finns de alpina resmålen Kläppen, Lindvallen, Högfjället, Tandådalen, Hundfjället och Stöten. Totalt har Sälenfjällen cirka 60 000 bäddar var av cirka 25 000 är kommersiella.

Anders Bjernulf

Presskontakt VD Destination Sälenfjällen och presskontakt +46 702 37 95 00