Hemestra i Sigtuna i sommar

Allt fler svenskar väljer att semestra på hemmaplan. Haka på den rådande trender och hemestra i Sigtuna i sommar! Vandra vackra Ingegerdsleden, gå på runstensjakt, slottsvandring, testa wakeboard eller besök någon av Sigtunas prisbelönta caféer och restauranger. Här kommer fem tips på aktiviteter till alla som vill utforska Sigtuna. Tipsen passar lika bra för dig som bor i Sigtuna som för gästande besökare, så passa på att turista hemma i sommar.

Vandra Ingegerdsleden

Visste du att Ingegerd, Sveriges första kvinnliga helgon föddes i Sigtuna? Följ hennes fotspår och vandra Ingegerdsleden som slingar sig genom vackra skogar, över fält och förbi slott. Ingegerdsleden sträcker sig hela vägen från Storkyrkan i Stockholm, via Mariakyrkan i Sigtuna, till Domkyrkan i Uppsala.

Samla kompisgänget och vandra etapp 4 av leden som startar vid Rosersberg slott och slutar i Sigtuna stad. Varför inte passa på att kombinera vandringen med en god middag och en övernattning i Sigtuna? Miljösmart åker du kommunalt till/från Rosersbergs pendeltågsstation eller till/från Sigtuna busstation.

Läs mer och ladda ner karta här: https://www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift/ingegerdsleden

Gå på runstensjakt

Ingen annan plats i världen har så många runstenar som Sigtuna stad. I staden finns mellan 15 och 25 stenar och runtom i kommunen finns mer än 170 runstenar. Runstenskarta finns att hämta på Sigtuna Museum & Art och turistbyrån i Sigtuna stad.

Gå på slottsvandring

Runt Sigtuna finns inte mindre en fem slott att upptäcka: Skoklosters slott, Skånelaholms slott, Steninge slott med Steningen Slottsby, Wenngarns slott och Rosersbergs slott. De har alla en unik historisk atmosfär, vilket gör dem till uppskattade utflyktsmål för både historiefantaster och för dem som vill uppleva en skön dag i det vackra landskapet.

Smaka på Sigtuna

Vad är du sugen på - klassisk husmanskost, Crêpes, bullfika eller asiatisk fusion? Sigtuna har något för alla smaker. Passa på att besöka White guide-favoriterna Tant Brun eller Wenngarns slottscafé som båda utsetts till 2019 års sommarcaféer. Upplev kontrasterna och besök någon av alla restauranger och caféer, från den internationella pulsen på Arlanda Sky City, till pittoreska Sigtuna Stad, lantliga Steningeladan och moderna Märsta Centrum.

Kombinera wakeboard med planespotting och bad

På Cable Park vid Halmsjön kan du boka en miljövänlig åktur på wakeboard längs en eldriven linbana. Här samsas både nybörjare och proffs. Vid Halmsjön finns även en utsiktsplats som passar perfekt för planespotting så passa på att spana in alla flygplan som lyfter och landar. Du hittar utsiktsplatsen på vägen mot Almunge/Norrtälje, precis vid norra banänden av bana 3. På andra sidan sjön finns en enklare badplats om du vill ta ett bad.
www.thecablepark.se

På Destination Sigtunas hemsida finns ytterliga 14 hemestervänliga tips. Läs mer här.

Destination Sigtunas uppdrag är att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Destination Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se

• sigtuna stad
  • sommar i sigtuna