Historiska vattenvägar trafikeras åter

Efter flera års frånvaro kommer nu åter linjen Stockholm – Sigtuna – Skoklosters slott att trafikeras. Båten kommer att vara snabbare än tidigare,vilket innebär att man får mer tid i Sigtuna och dessutom tid att besöka Skoklosters slott.

Sigtuna stad med sin fina träbebyggelse från 1700-, 1800- och 1900-tal passar utmärkt ihop med en båtstur. För sommarflanören finns gott om caféer, gallerier och shopping. För den historieintresserade är det bara att följa spåren från tusen år av historia.

Skoklosters slott, som nyligen utsetts till Sveriges vackraste slott, är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige. Med sina välbevarade och utsmyckade våningar, den ofullbordade festsalen och aktiviteter för barn är det ett populärt besöksmål.

- Härligt att vi får välkomna Strömma Kanalbolaget tillbaka till oss igen. Kopplingen till Skoklosters slott är dessutom hett efterlängtad. Det är alltid många som frågar efter en båt mellan våra två populära besöksmål. I sommar har vi något att erbjuda, säger Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism.

- Det känns som en tidig julklapp att redan nu kunna välkomna besökare från Stockholm och Sigtuna till en resa in i 1600-talet på vårt vackra slott, säger Ann Kristin Carlström, museichef på Skoklosters slott. För oss har båtturerna stor betydelse för att kunna locka fler och nya besökare till Skoklosters slott.

Båten till Sigtuna och Skokloster avgår från Stadshusbron i Stockholm under perioden 3 juli -22 augusti, onsdag - söndag. Och båtturen ska vara en upplevelse i sig. Ombord finns en kryssningsvärd som berättar om färdvägen och tidsresan.

Camilla Zedendahl, vd, Sigtuna Turism

Tel: 08-594 806 55, 0709-906 973, e-post: camilla.zedendahl@sigtunaturism.se