Kulturpolitisk debatt under Sigtuna Litteraturfestival

I maj släpps hela programmet för den tredje upplagan av Sigtuna Litteraturfestival 23-24 augusti. Då årets festival äger rum bara några veckor före valet ägnas en av programpunkterna åt kulturens roll för samhällsutvecklingen. I samtalet medverkar Gunnar Ardelius, Göran Greider, Caroline Krook, Zinat Pirzadeh och Per Svensson under ledning av Ted Hesselbom, chef för Sigtuna Museum & Art.

Programpunkterna börjar ta form inför lanseringen av Sigtuna Litteraturfestivals programsläpp den 15 maj. Utöver den Pulitzer-belönade amerikanske författaren Richard Ford deltar en rad aktuella internationella och svenska författare såsom Erlend Loe, Giovanni Montanaro, Majgull Axelsson, Niklas Rådström och Sigtunas fristadsförfattare Ragip Zarakolu.

Utifrån temat Ordets kraft kommer en rad diskussioner att föras. Med det kommande valet i sikte bjuds publiken in till en kulturpolitisk debatt där kulturens roll för samhällsutvecklingen analyseras och diskuteras.

- Vi har valt att inte bjuda in politiker, utan namnkunniga kulturpersonligheter, kulturskribenter och kulturutövare för att ge både oss som väljare och politikerna sina visioner för framtidens kulturpolitik. Vi hoppas på en bred diskussion om vem som har makten över litteraturen, konsten och kulturen. Är det pengarna som styr, i så fall hur mycket ska kulturen få kosta? Hur värnas både bredd och kvalitet? Och vi kommer utvärdera vad som har hänt med de kulturpolitiska målen som sattes upp 2009, säger Ted Hesselbom, chef för Sigtuna Museum & Art som leder debatten.

Medverkande i debatten Kulturens roll för samhällsutvecklingen är:

Gunnar Ardelius, författare och ordförande i Sveriges Författarförbund

Göran Greider, författare och chefredaktör för Dalademokraten

Caroline Krook, biskop emerita och ordförande i Sigtunastiftelsen

Zinat Pirzadeh, komiker, skådespelare och författare

Per Svensson, Sydsvenska Dagbladet

Moderator: Ted Hesselbom, chef för Sigtuna Museum & Art

För tredje året i rad bjuder Sigtuna litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar med Sigtuna stad som arena. Med dryga 70-talet punkter på programmet bjuds på samtal, debatter och författarmöten varvade med sagoläsning, workshops, bokmarknad, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar. Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Hela programmet presenteras i maj på:

sigtunalitteraturfestival.se

Följ festivalen på: facebook.com/sigtunalitt  Twitter: twitter.com/Sigtunalitt

Camilla Zedendahl, vd för Destination Sigtuna AB, mobil: 0709-90 69 73, e-post: camilla.zedendahl@destinationsigtuna.se

Ted Hesselbom, Sigtuna Museum & Art, mobil: 073-666 32 71, e-post: ted.hesselbom@sigtuna.se

Sofia Hiller, pressansvarig, mobil: 073-640 16 20, e-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se