Programsläpp Sigtuna Litteraturfestival 2018

Nu släpper vi programmet för årets festival! Spänning, skönlitteratur, existentiella frågor, Lilla Litteraturfestivalen och samtal om högaktuella ämnen ryms i årets program.

Med över 25 medverkande och läslust som ledord bjuder Sigtuna Litteraturfestival på ett brett program. Prisbelönta och folkkära namn som Lena Andersson, Jan Guillou, Martina Haag, Marie-Louise Ekman, Linda Skugge, Mikael Niemi, Pija Lindenbaum och Anders Roslund kommer för att möta sina läsare den 5 maj. Nu står också klart att Amelia Adamo, Marianne Rundström, Tara Moshizi, förläggarna Ann-Marie Skarp, Sofia Brattselius Thunfors och Erik Titusson samt kyrkoherde Jakob Trônet och Ted Hesselbom, chef Sigtuna Museum & Art, medverkar som moderatorer.

- Jag ser fram emot att få närkontakt med både författare och bokälskare, hälsar Amelia Adamo, som bland annat kommer att moderera programpunkten Arvet efter 68-rörelsen med Jan Guillou och Marie-Louise Ekman.

Ur programmet 2018:

ARVET EFTER 68-RÖRELSEN – Jan Guillou i samtal med Marie-Louise Ekman. Få årtal väcker så starka känslor som 1968. Året som är förknippat med vänstervågen men också en tid synonymt med ungdomsrevolt och då synen på sex och kärlek, fritid och arbete förändrades. Under ledning av Amelia Adamo.

OM BROTT OCH STRAFF, HÄMND OCH UPPRÄTTELSE – Anders Roslund i samtal med Marianne Rundström om den nervkittlande thrillern Tre timmar där Anders Roslund låter infiltratören Piet Hoffman och kriminalkommissarie Ewert Grens återförenas och ta oss ännu längre in i spänningens värld.

GREJEN MED GRAMMATIK – Sara Lövestam älskar språk passionerat och hennes böcker Grejen med verb och Grejen med substantiv har blivit stora läsarsuccéer. Kom och hör henne berätta om hur man egentligen behandlar muffins i bestämd form och varför vuxna människor inte kan ha ett sansat samtal om pronomen!

OM ATT TA MAKTEN ÖVER DEN EGNA HISTORIEN – Mikael Niemi och Ann-Helén Laestadius samtalar om att vara same. Om okunskap och missuppfattningar, om faran i att inte känna till sin historia, om att tvingas tala ett språk som inte är ens modersmål. Om att ta makten över den egna historien.

UTSTÄLLNING – Sigtuna museum visar en unik utställning med verk av Pija Lindenbaum. Det är konstverk som handlar om att vara barn, att vara flicka, att vara utsatt och stark på samma gång.

LILLA LITTERATURFESTIVALEN – På Barnens Dag, som arrangeras av Märsta Förenade på Västerbytorp, får barnen möta Jeanette Milde i en workshop. Där erbjuds även sagoläsning. På Sigtuna bibliotek bjuder man in till högläsning med Pija Lindenbaum och möten med bokhundarna Muffin, Flora och praon Scott i bokbussen i trädgården.

För hela programmet besök sigtunalitteraturfestival.se

Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i stolt samarbete med Märsta Förenade, Piratförlaget och Sigtuna kommun.

Följ festivalen på:

facebook.com/sigtunalitt

Instagram: sigtunalitt

Twitter: #Sigtunalitt

För mer information, kontakta:

Eva Camél Fuglseth, vd, Destination Sigtuna AB, mobil: 073-910 92 90,

e-post: eva.camel@destinationsigtuna.se