Sigtuna bjuder på isfest under Vikingarännet

Den 10 februari är det dags för Vikingarännet, världens största skridskotävling på naturis. I Sigtuna passerar åkarna och här går starten för Tjejrännet 35 km. Sigtuna bjuder på isfest med Arlanda Wings, musik, skridskoåkning, isdubbsrace, prickkastning med livlina, vikingastämning på isen och hejande åskådare.

Vikingarännet genomförs söndagen 10 februari med start i Uppsala. Beräknad tid för elitklassens passering av Sigtuna stad är satt till strax före klockan 9.00. Först till Sigtuna vinner även ett spurtpris. I Sigtuna bjuds på isfest med möjlighet att hyra långfärdsskridskor och att låna hockeyrör, samt möjlighet att skapa sin egen hejarskylt. Arlanda Wings A-lag spelar pond hockey och ute på isen blir det vikingastämning med öppna eldar och förtäring. På åkarstationen bjuds på varm dryck. Efter åkandet är det After Skate på Hotell Kristina.

Lördagen den 16 februari arrangeras även Månskensskridskor kl.17-21 på Sigtunafjärden med start vid Ångbåtsbryggan. Över 200 marschaller är tända på isen och alla är välkomna att åka skridskor eller promenera och njuta av isen och marschallerna.

För mer information om isarnas status och tävlingen, se www.vikingarannet.se

Tider och info:

Kl. 08 Vikingarännet 80 km, första starten i Uppsala

Kl. 10.30-13.00 SigtunaHem och Friluftsfrämjandet har utlåning av skridskor samt isdubbsrace och prickkastning med livlina.

Kl.11.00, Tjejrännet startar i Sigtuna

Kl.12.00, Arlanda Wings A-lag kör pond-hockey

Kl.13.00, Arlanda Wings spelar

kl.14.00, dras repet i Sigtuna.

kl. 13.00-17.00 After skate på Hotell Kristina. Till tonerna av husbandet ”Grön Trio” serveras härliga soppor, matmuffins, dessert och kaffe.

Arrangörer: Vikingarännet, Friluftsfrämjandet Märsta-Sigtuna, Sigtuna kommun, AB SigtunaHem, Destination Sigtuna AB och Hotell Kristina.