​Sigtunas minsta bibliotek återinvigs

​Sigtunas minsta bibliotek återinvigs

- bokkiosk öppnas i samband med Världsbokdagen

På lördag den 23 april firas Världsbokdagen, en dag som instiftades av Unesco 1995 för att sprida glädje kring böcker och läsning och för att uppmärksamma vikten av yttrandefrihet, tryckfrihet och författares rättigheter. I Sigtuna uppmärksammas denna dag lite i förtid genom återinvigningen av Bokkiosken – Sigtunas i särklass minsta bibliotek på fredag den 22 april kl.11.00.

I den gamla telefonkiosken på Lilla torget, som invigdes 2014, kan alla som vill låna klassiska romaner, barnböcker och högaktuella festivalböcker helt utan stämplar och lånetider.
På hyllorna i bokkiosken återfinns även titlar av aktuella författare som medverkar i Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti. Bland dessa finns debuterande Vanna Rosenberg & Cecilia Heikkilä, Karl Modig och Johanna Lindbäck som alla möter Sigtuna-elever under festivalens särskilda skoldag.

Mer om bokkiosken

Initiativet till bokkiosken togs av Alfonso Ambrossi, poet och biblioteksassistent på Sigtunastiftelsen och bygger på idén att man lånar en bok man är nyfiken på och delar med sig av en egen bok som man gärna vill att någon annan ska läsa.

Telefonkiosken, som är av en tidig modell från 1900-talets början skänktes av Telia till Sigtuna kommun hösten 2003. Över hela landet tas Telias telefonkiosker bort eftersom att allt färre använder automaterna. Men då andra gamla telefonkiosker plockas bort har Sigtunas telefonkiosk fått ett nytt öde. Sigtunas bokkiosk är en samverkan mellan Destination Sigtuna, Sigtunastiftelsen och Biblioteken i Sigtuna kommun.

Mer om Sigtuna Litteraturfestival

För femte året i rad bjuder Sigtuna litteraturfestival 2016 in till en fest för att fira ordets kraft med 80-talet programpunkter. Den kritikerrosade syriska författaren och journalisten Samar Yazbek, Booker-prisbelönade författaren Anne Enright, John Ajvide Lindqvist, Linda Olsson, Bob Hansson och högaktuella Negar Naseh gästar festivalen. Programmet släpps i sin helhet den 3 maj.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangerades av Destination Sigtuna i brett samarbete med Sigtunastiftelsen, Stora Brännbo, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Följ festivalen på:

sigtunalitteraturfestival.se

facebook.com/sigtunalitt

Twitter: #Sigtunalitt

För mer pressinformation vänligen kontakta:

Sofia af Geijerstam, kommunikationsansvarig Sigtunastiftelsen 0735-93 55 68

Sofia Hiller, PR-ansvarig Destination Sigtuna 073-640 16 20