Toppbetyg två år i rad för Skoklosters slott

Det blir toppbetyg när turisterna bedömer besöket på Skoklosters slott i sommar. Nästan alla, 98 procent, är mycket nöjda. Och det är inte någon engångsföreteelse. De uppskattande omdömena var lika många i förra årets publikundersökning.

-Det är oerhört glädjande, säger museichef Ann Kristin Carlström. Samma positiva omdömen får våra guidade visningar. Vi vet om att vi har duktiga guider och det får vi verkligen bekräftat. Många berömmer den kunniga personalen och uppskattar särskilt att de är klädda i vackra historiska dräkter. Det är också många besökare som återkommer. I år var det närmare 70 % som varit här tidigare.

Årets publikundersökning delades ut i en månads tid under sommaren. Förra årets undersökning pågick i 14 dagar. Fördelningen mellan könen är 48 % män och 52 % kvinnor. Flest besökare under bägge åren finns i gruppen 41–55 år. En skillnad är att de yngre har ökat något i år.

- Idag är jag också extra glad. Våra besökssiffror har ökat kraftigt i augusti. Vi har känt medvind hela säsongen och nu får vi det bekräftat när vi blickar tillbaka, avslutar Ann Kristin Carlström.

För mer information:
Margareta Berglund Hamngren, pressansvarig vid Livrustkammaren, Skoklosters slott, Hallwylska Museet,
tel 08 402 30 15, e-post: press@lsh.se

• skokloster