”Vi var först men nu ska vi bli bäst inom hållbarhet”

Sigtuna kommun var den första destinationen i Sverige med ett hållbarhetsnätverk för hotell- och konferensanläggningar. Redan 2009 startade samarbetet med syfte att minska sin klimatpåverkan. Nu fördjupas och utvidgas samarbetet ytterligare. Bland annat ska en ny hållbarhetskonsult undersöka om det finns intresse för fler företag att gå med.

Det nya hållbarhetsföretaget, 2050, intervjuar även befintliga medlemmar i nätverket som ska ligga till grund för en nulägesanalys. Meningen är att nätverket ska utgå ifrån analysen i sitt arbete med att sätta ny vision och nya mål i en workshop i augusti.

-Jag tycker att vi har svarat upp mot visionen ”Tillsammans gör vi skillnad”. När vi som första destination under förra året aktivt gick in och stöttade ett mer klimatsmart flyg genom Fly Green Fund visade vi än en gång vägen mot ett mer hållbart samhälle. Men nu är det dags att utveckla en ny vision och nya mål som ska staka ut en hållbar inriktning till hösten och vägleda oss in i en grön framtid, säger Eva Camél Fuglseth, vd för Destination Sigtuna.

Hållbarhetsnätverket har även gjort konkret skillnad vad gäller klimatpåverkan. Enligt klimatrapporten för 2017 som Destination Sigtuna nyligen presenterade har nätverket minskat sin klimatpåverkan per gäst med knappt en tredjedel.

En annan viktig del som hållbarhetsnätverket har satsat på är den mat som gästerna serveras.

- Vi bidrar gemensamt till biologisk mångfald bland annat genom vår gemensamma satsning på bikupor. Honungsskörden används som smaksättare i matlagningen på våra hotell och honungsburkar finns till försäljning. Dessutom är kaffet vi serverar – nära två miljoner koppar årligen - ekologiskt och Fairtrade-märkt. Vi var också först ute med att ta bort palmoljan på våra menyer, säger Lotta Boman, vd på Sigtunahöjden som ingår nätverket.

Eva Camél Fuglseth anser att hela besöksnäringen bör ta ansvar för ökad hållbarhet i sina verksamheter och att nätverket kan inspirera till detta. På längre sikt ser hon hur nätverket breddas och därmed engagerar fler. Följden blir ännu bättre resultat.

-Vi var först men nu ska vi bli bäst inom hållbarhet, säger Eva Camél Fuglseth.

De hotell- och konferensanläggningar som ingår i hållbarhetsnätverket är Stora Brännbo, Sigtunahöjden, Hotell Kristina, Radisson Blu SkyCity, Radisson Blu Arlandia, Rosersbergs Slottshotell, Sigtunastiftelsen, Kämpasten, Arlanda Hotellby, Park Airport Hotell, Sigtuna Stadshotell, samt Clarion Arlanda.

För mer information, kontakta:

Eva Camél Fuglseth
Vd Destination Sigtuna