​Korsetten är kastad på småländska Huseby Bruk

Att kasta korsetten var en symbol för kvinnlig frigörelse och ett stycke kvinnohistoria som nu inspirerar både till en fantasifull utställning och till miljön för operan Don Giovanni. I den småländska bruksmiljön och på det välbevarade ”slottet” flyttar norske designern Ove Harder Finseth in tillsammans med Gunnar Kaj. Och i masugnen sätts operan Don Giovanni upp - med både kastade och hårt snörda korsetter.

Kvinnlig frigörelse är temat på Huseby Bruk i sommar. Operan Don Giovanni, som sätts upp av Smålandsoperan, har förlagts till det delvis emanciperade 1910-talet där en kastad korsett var en symbolhandling. Intressant är att den nu kommer tillbaka genom norrmannen Ove Harder Finseth arbeten med vackra klänningsliv. Mest känd är han nog för att ha skapat den norska kronprinsessan Mette-Marits brudklänning.

– Utställningen på slottet blir ett samspel mellan blommor och textil, säger Gunnar Kaj, känd som blomsterkreatören bakom Nobelbanketternas dekorationer sedan 14 år tillbaka. Blommorna i utställningen kompletterar klänningsliven och kommer till allra största delen att hämtas från trädgården på Huseby.

– Det är viktigt att ha ett profilerande tema varje år, säger Sofie Magnusson, VD på Huseby Bruk. På så vis når vi fram till nya grupper av besökare och intresset för bruket som besöksmål hålls levande. Just evenemangen är viktiga - allt från sommarens tema till Skandinaviens största julmässa i november. Nu kan vi erbjuda en heldagsupplevelse - öppet slott med visning av utställningen, operameny från nyöppnade Fröken & Bonden och slutligen föreställningen.

En annan del i årets tema är en utställning av den italienska konstnärinnan Isabella Collodi som ställer ut sin sensuella och mångtydiga konst i Sverige för första gången.

– Huseby Bruk är ett av våra viktigaste besöksmål i södra Småland, poängterar Cathrine Rydström, marknadskommunikatör på Destination Småland. Det är dock ett stort bruksområde med många byggnader som behöver fyllas med liv för att vara riktigt intressant. Men nu är man verkligen på god väg med ett gediget sommarprogram, ny, spännande krögare och kontinuerligt kraftfull satsning på trädgården bl.a.

Vernissage och operapremiär

Lördagen den 11 juli kl. 14-17 är det vernissage på utställningarna. Då finns kreatörerna på plats -modeskaparen Ove Harder Finseth, blomsterkreatören Gunnar Kaj och konstnärinnan Isabella Collodi. Kl. 18 är det sedan dags för operapremiär med Smålandsoperans Don Giovanni.

Under fredagen den 10 juli bygger Gunnar Kaj och Ove Harder Finseth utställningen och är tillgängliga för press.

Mer information:

Sofie Magnusson, VD Huseby Bruk, sofie@husebybruk.se, 070-555 20 97