Kulturparken Småland i  Växjö  nominerad till Årets Museum

Kulturparken Småland i Växjö nominerad till Årets Museum

Kulturparken Småland - en bred verksamhet som nu nomineras till utmärkelsen Årets museum. Här har man samlat många kulturarvsbärare under en hatt och samtidigt arbetat nytänkande som aktiv aktör i samhället. Det är just sådant man tittar på när Riksförbundet Sveriges museer och svenska ICOM (International Council of Museums) nominerar kandidater till priset.

Övriga nominerade är Marinmuseum i Karlskrona och Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg. Två maritima museer ställs mot Kulturparken Småland i det inre av landskapet. Här bedrivs en bred verksamhet på många platser som öppnar upp för nytänkande i en härlig kombination med levande historia.

Smålands museum är Sveriges äldsta länsmuseum och öppnade i egen byggnad 1885. Här visas allt från stenåldersföremål till operasångerskan Christina Nilssons smaragdsmycken. De äldre, permanenta utställningarna kombineras med många tillfälliga med en bredd som lockar nya besökare. Inget verka vara främmande - Åsa-Nisse, designstolar, pressat bruksglas, många föredrag och happenings. I byggnaden huserar också det nationella Sveriges glasmuseum som förvaltar såväl  glasskatter som det senaste konstglaset.

I parken ligger också Utvandrarnas Hus som ursprungligen byggdes för att visa utställningar kring utvandringen till Amerika, Vilhelm Moberg och bedriva forskning i ämnet. Detta görs fortfarande men kombineras på ett spännande sätt med immigration - internationellt kafé och utställningar. Den 16 februari invigs fotoutställningen Bläck om tatueringar, hud och smärta.

Kulturparken Småland levandegör alla sina anläggningar vilket är en anledning till nomineringen. Ångaren Thor från 1887 trafikerar frekvent Helgasjön med Sveriges sydligaste sluss. Hemmahamn för ångaren ligger vid Kronobergs slottsruin där man har spännande upplevelser för barn sommartid. Två mil väster om Växjö har den kronobergska jordbrukshistorien sitt museum. I år är temat för sommarutställningen Reseminnen. Alla uppmanas att lämna in sitt eget.

Nästa satsning för att levandegöra och öppna upp är byggnationen av ”Kultarvscentrum södra Småland”. Här ska alla intresserade bjudas in för ta del av arkiv, föremål och forskning. Det blir en unik mötesplats där samlingar från forntid till nutid kan visas och studeras.

Vem som vunnit priset tillkännages i samband med museernas vårmöte den 29 mars.

Kontakt Erica Månsson, VD Kulturparken Småland,  erica.mansson@kulturparkensmaland.se, 0470-704 200