Smålands Kulturfestival presenterar nya artister - tema feminism och jämställdhet.

Smålands Kulturfestival presenterar nu nästa omgång artister som är aktuella för årets 2015 festival  29/10 – 1/11. Temat   är feminism och jämställdhet.

Superaktuella Abalone Dots, som just släppt sin nya CD ”Red”, kommer till 20-årsjubilerande Sävsjö Kulturhus och till Ramkvilla Värdshus och hotell. De tre skönsjungande Västervikstjejerna sjunger om solidaritet, kärlek och mänskliga rättigheter. Skivan har utvecklats i samarbete med Stefan Boman, Salem Al Fakir och Sahara Hotnights.

I år presenteras också en miniserie kring ”feminism under fem århundraden ” där vi möter ett antal kvinnor som gått sin egen väg.

1600-talets Agneta Horn levde ett liv i händelsernas centrum. Här presenteras hon av kritikerrosade författaren Karin Milles tillsammans med musikerna Eva-Marie Agnelid och Anders Persson.

1700-talets Sofia Drake tillsammans med andra starka kvinnor i Stenberga! Hör deras historia, se deras viloplatser och möt frun på Salshult skildrade av Björn Granath och Per-Olof Högstedt tillsammans med musik från tiden med Jonas Nordberg på luta.

1800-talets Ester Blenda Nordström, journalist, författare och upptäcktsresande presenteras under vintern i en SVT-produktion av Anna Hylander. En av Ester Blenda Nordströms bästa vänner var Elin Wägner. Anna Hylanders program förläggs därför till Elin Wägners f.d. hem, Lilla Björka i Berg norr om Växjö.

På Huseby Bruk, mitt i den pågående utställningen kring kastade korsetter och emancipation, möter vi vår samtid tillsammans med litteraturprofessor Ebba Witt-Brattström och Jenny Wenhammar från FEMEN.

Dessutom får vi en inblick i 1200-talets kvinnohistoria tillsammans med Ewa Klingberg och boken Stenhuggarens dotter som är den sjunde delen i den populära serien ”Släkten”.

För mera information besök hemsidan www.smalandskulturfestival.se eller kontakta

konstnärligt ansvarig Susanne Rydén 0707-16 66 94

Bild: Abalone Dots