Foto: Marcus Ståhl, Destination Vemdalen

​Statsminister Stefan Löfven besöker Vemdalen: "Denna fantastiskt vackra natur"

Statsminister Stefan Löfven besöker Vemdalen och han uppskattar naturen och talar om vikten av en stark besöksnäring.

Stefan Löfven är ute på en turné i landet för att prata landsbygdspolitik och ett av stoppen blev Storhogna Högfjällshotell och Samevistet där statsministern tillsammans med näringsministern Mikael Damberg bland annat diskuterade kommande satsningar på vandrings- och skoterleder, man pratade om vikten av en stark besöksnäring. Men man hann också med att snacka lite skoter och fiske.

Det visade sig att både Stefan Löfven och Mikael Damberg har varit i destinationen tidigare och det var inte heller första gången herrarna satt på en skoter.

-Vi vill se hur vi kan utveckla möjligheterna både för skoteråkning på vintern men också vandringsleder på sommaren. Så att vi kan få ännu mer glädje av skoteråkning och kunna promenera runt i denna fantastiskt vackra natur även på sommaren förklarar statsminster Stefan Löfven.

Destination Vemdalen fanns givetvis på plats och på Vemdalen.se hittar du en längre text från besöket.

Destination Vemdalen är en året runt destination. Området är känt som en stark skidort med 35 liftar och 58 nedfarter. Området är snösäkert med tidig öppning oftast i början av november. Under barmarksperioden besöker turister Vemdalen framförallt för naturupplevelser och aktiviteter så som vandring, golf, cykling, fiske och ridning. Avståndet till Stockholm är 48 mil.

Området sträcker sig från Klövsjö/Storhogna till Björnrike och har 18 000 bäddar av god kvalité. Det finns allt från enklare boenden i form av vandrarhem och camping, hotell och lyxiga stugor och lägenheter. Det finns många boenden för stora grupper eller generationsboenden.

Web: www.vemdalen.se

Facebook: vemdalen-alla årstider eller vemdalen-all seasons

Instagram: destinationvemdalen