Foto: Destination Vemdalen

​Tågresenärer premieras i Vemdalen

Destination Vemdalen ligger drygt 90 mil från Malmö och att åka så långt i en fullpackad bil med barn i baksätet vet alla föräldrar kan vara mer än utmanande.

Att däremot kliva på ett tåg i Malmö på kvällen för att äta en trevlig middag innan ni går och lägger er i egen kupé låter för de flesta mer genomförbart. När ni sen vaknar upp har ni bara 15 minuter kvar till skidåkningen och myset i fjällstugan.

Att ta tåget till fjällvärlden och orter som Åre och Riksgränsen har länge varit populärt. De senaste åren har man även kunnat åka till Vemdalen som ligger på gränsen mellan Härjedalen och Jämtlandsfjällen. Vemdalen är Sveriges tredje största skidort med 58 nedfarter och 35 liftar.

-I takt med trenden att allt fler unga vuxna inte tar körkort är det viktigt att kunna erbjuda alternativa resesätt. Där spelar tåget en viktig roll för Destination Vemdalens fortsatta utveckling. Det säger Marcus Ståhl, vd för Destination Vemdalen.

Nattågsatsningen i Vemdalen startades för fyra vintrar sedan och blir allt mer etablerad och populär. I fjol ökade antalet resenärer med 40% jämfört med året innan.

Till årets säsong har man tagit fram speciella erbjudanden som endast gäller för tågresenärer. Det är bland annat 15% rabatt på taxiresor under vistelsen och 20% rabatt på en av topprestaurangerna under hela veckan.

-Det är vårt sätt att tacka de gäster som väljer att resa till oss med tåg. Det är både klimat- och i många fall ekonomismart att välja tåget, framförallt om man utnyttjar rabatterna så finns det pengar att spara om man väljer tåget.

Tågen till Vemdalen drivs av det Malmöbaserade bolaget Snälltåget. Rabatterna delas ut som ett välkomstbrev under tågresan från södra Sverige till Vemdalen.

Nattågen till Vemdalen avgår varje lördag eftermiddag/kväll och anländer på Röjans station, 15 minuter från skidåkningen, varje söndag morgon hela säsongen. Klicka här för mer info om tåg till Vemdalen. Du bokar lättast din biljett på snalltaget.se.

Protect Our Winters

Tåg är inte bara smidigt utan också ett klimatsmart sätt att resa till Vemdalen, vill ni veta mer om klimatet och snön? titta in på protectourwinters.se.

Hållbarhetsrabatten

Destination Vemdalen vill också uppmana fler företag inom besöksnäringen att ta fram hållbara erbjudanden och rabatter. Genom det ideella initiativet Hållbarhetsrabatten kan ni kommunicera era schysta erbjudanden. Läs mer på www.facebook.com/hallbarhetsrabatten/