Hälsoprofilerad mat lanseras på Gotlandsfärjan

Hälsoprofilerad mat lanseras på Gotlandsfärjan

Destination Gotland lanserar ett nytt koncept för hälsosam mat ombord på Gotlandsfärjorna tillsammans med kostrådgivaren och kokboksförfattaren Ulrika Davidsson. I menyutbudet införs ”Ulrikas val” som vägledning för kunder som är måna om att äta sunt och näringsrikt.

– Det är innovativt av Destination Gotland att ta det här steget. Jag känner inte till något annat jämförbart företag som har en liknande hälsoprofil i menyn, berättar Ulrika Davidsson, som har anlitats av Destination Gotland för kostrådgivning och receptframtagning.

– Vi har lyssnat på våra kunder och vill möta den ökade efterfrågan på sund mat på ett genomarbetat och seriöst sätt, berättar Niki Jäghammar, som är ombordservicechef på Destination Gotland och initiativtagare till samarbetet.

Mat för medvetna kunder

Samarbetet bygger på att Ulrika Davidsson tar fram recept som kan tillagas i storkök utan att göra avkall på smak och kvalité. Rätterna i ”Ulrikas val” är tillagade på bra råvaror och är sammansatta för att ge en lång mättnadskänsla och hålla blodsockret på en jämn nivå.

– Fler och fler blir mer medvetna om vad maten de äter innehåller, var den kommer ifrån och vad den gör med kroppen. Det är genuint kul att få möjlighet att inspirera andra att äta både god och nyttig mat. Jag ser det här samarbetet som ett bidrag till folkhälsan, berättar Ulrika Davidsson.

Premiär under midsommarveckan

Ulrika Davidsson är känd för sina kokböcker, men det här blir första gången som hennes rätter serveras till kunder i restaurangmiljö. ”Ulrikas val” börjar serveras ombord på Destination Gotlands stora färjor – SF1500 – under midsommarveckan.

– Det här är början på ett långsiktigt samarbete som vi kommer utvärdera efter en tid, för att sedan se vad nästa steg blir, säger Niki Jäghammar.

Fakta om utbudet i Ulrikas val

Dagtid finns alltid en varm rätt signerad ”Ulrikas val”. Som tillbehör finns citronmarinerad broccoli eller ugnsrostade grönsaker att välja på istället för den traditionella potatisen eller pastan. Kvällstid serveras en tomatsoppa med pestomarinerad mozarella. Ulrikas sallad med varmrökt lax och bulgur tillkommer i det fasta sortimentet, liksom dagsfärska smoothies i olika smaker och yoghurt med bär. Dessutom görs nu all salladsdressing i fartygets kök enligt Ulrikas recept på vinägrett och en krämig dressing med kryddor från Krusmyntagården.

– Min personliga favorit är den citronmarinerade broccolin, säger Ulrika Davidsson.

– Ett tips är att våga prova Ulrikas smoothie med spenat och ingefära. Den blev kökspersonalens favorit när vi hade smakprovning ombord. Både tomatsoppan och laxsalladen är också mina favoriter, avslutar Niki Jäghammar.

För mer information kontakta:

Niki Jäghammar, Ombordservicechef på Destination Gotland

Telefon: 073-0619757, e-post: niki.jaghammar@destinationgotland.se