Ny charterlinje från Skellefteå Airport

Under 2013 kommer en ny charterdestination att etableras på Skellefteå Airport. Det är flygbolaget Detur som beslutat starta vintercharter från Skellefteå Airport till den Egyptiska semesterorten Sharm El Sheikh. Resorna startar den 25 januari 2013 och pågår till den 22 februari.

Skellefteå Airport är en av de flygplatser som växer snabbast i Sverige. Speciellt är det inrikes och utrikesresandet som utvecklas positivt. Charterresandet från Skellefteå har under de senaste tio åren växt från 2 000 till ca 15 000 resenärer årligen. Ett önskemål flygplatsen haft länge är en utökad chartersäsong med mer trafik vintertid, en önskan som nu uppfylls.

-       Vi är väldigt glada att Detur valt att starta vintercharter från Skellefteå Airport. Skellefteå Airport är i en stark tillväxtfas där vi arbetar strategiskt för att skapa nya resemöjligheter. Vi har länge önskat en charterdestination även vintertid och vi vet att efterfrågan är stor, och om sommaren blir som den börjat kommer säkert flygplanen att fyllas av soldyrkande norrlänningar, säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Detur flyger under våren och hösten passagerare mellan Skellefteå och den Turkiska staden Antalya och turistorterna Belek, Kemer, Antalys samt Side men utökar nu trafiken från Skellefteå Airport

-       Vi har haft en mycket bra bokningsingång på våra resor från Skellefteå så när vi valde att fortsätta expandera så var Skellefteå ett enkelt val. Sharm El Shaik är ett fantastiskt resmål med aktiviteter som passar alla typer av resenärer så vi hoppas att bokningarna blir bra även i vinter säger Deturs Nordenchef Orhan Ogutgen

Sharm El Shaik ligger på spetsen av Sinaihalvön och är känt för sitt kristallklara vatten som bedöms som en av världens vackraste undervattensvärldar med fantastiska fiskar och koraller samt för sin solsäkerhet med ca 350 soldagar årligen.

För mer information:

Robert Lindberg                                                                                                   Staffan Jansson
VD                                                                                                                                                                     Marknadschef
Skellefteå Airport                                                                                                   Detur
+46 70 551 70 75
robert.lindberg@skellefteaairport.se                                 staffan.jansson@detur.se

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 290 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder inrikes reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda. utrikes reguljärflyg till Barcelona samt chartertrafik till Egypten, Rhodos, Antalya, och Kreta

• skellefteå
  • charterlinje
  • airport
  • sharm el sheikh

Detur Sweden AB ingår i resekoncernen Detur International med säte i Amsterdam. Detur är
Sveriges femte charterarrangör och etablerades i Sverige år 2000. Idag erbjuder Detur charterresor
för svenska soldyrkare till tio resmål i Turkiet, Tunisien och Egypten, från totalt elva flygplatser i
Sverige samt Köpenhamn. Till dessa resmål anordnas även specialarrangemang som gruppresor,
konferensresor, rundresor, träningsläger och kryssningar. För mer information besök vår hemsida.

Orhan Ögütgen

Managing Director