Bea Szenfeld vinnare av DHL:s designtävling för lovande modeskapare

- Klänning av papper gav 50 000 kronor på modemässan Rookies & Players Stockholm, 19 februari 2007 - Transport- och logistikföretaget DHL och Rookies & Players designtävling, där sex av Sveriges mest lovande modedesigners tävlat mot varandra, är nu avgjord. Juryn, som bestod av Rookies & Players mässbesökare röstade fram Bea Szenfeld som den vinnande kreatören. Szenfeld fick ta emot ett stipendium från DHL på 50 000 kr under söndagens prisceremoni. - Jag tävlade mot väldigt starka designers, så det känns verkligen roligt. Jag ville skapa något flärdfullt men med koppling till frakt och emballering, och därför valde jag att göra klänningen i papper. Pengarna ska jag använda till en ny symaskin och en ångpresstation. Det blir lyxigt, säger en glad Bea Szenfeld. Bea Szenfeld har varit aktiv som designer sedan 2002 och en viktig ingrediens i hennes design är lekfullhet. Szenfeld vann designtävlingen i konkurrens med Maxjenny Forslund från Les Couleurs Nationales, Helle Robertson Forslund från Robert&Blad, Sasha Norén från Pimpinette, Alicia Rissler från Ladies and Gentlemen samt Susanne Beskow från van deurs. Tävlingen genomfördes i samband med modemässan Style at Sthlm och Rookies & Players i Stockholm, och priset delades ut av DHL och Rookies & Players på söndagen. Kreationerna ställdes ut i DHL:s monter under modeveckan och mässbesökarna fick rösta fram vinnaren till stipendiet på 50 000 kronor som syftar till att främja svenskt mode på frammarsch. Tävlingsmomentet gick ut på att fritt skapa ett klädesplagg utifrån två grundläggande förutsättningar: materialet fick kosta högst 4 000 kronor och kreationen skulle gå i DHL:s färger rött och gult. - De sex tävlande modeskaparna är verkligen mycket skickliga designers och Bea Szenfeld är en av Sveriges mest talangfulla modeskapare just nu, säger Sara Lönnroth, projektledare för Rookies & Players. Svenska Moderådets projekt Rookies & Players syftar till att hjälpa mindre modeföretag i deras etablering på marknaden. Genom samarbetet med DHL ges designerna möjlighet att vinna en ansenlig summa pengar vilket är oerhört värdefullt i deras företagande. Kreatörerna får även tillgång till viktig kunskap inom logistik och kan därmed optimera sin verksamhet ur ett transportperspektiv. - Svenskt mode uppmärksammas över hela världen idag och branschen är viktig för oss. Vi vill visa att vi aktivt stödjer unga svenska designers redan från starten av deras karriär. Detta gör vi både genom ekonomiskt stöd och smidiga logistiklösningar, säger Cecilia Sidmalm, Communication Manager på DHL Global Forwarding. Kort om Bea Szenfeld Namn: Bea Szenfeld Ålder: 34 år Familj: Pojkvän Förebilder: Coco Chanel och Gunilla Pontén. Om mässan Style at Sthlm: Mycket spännande. Roligt att mässan bubblar igen. Favoritplagg att designa: Klänningar Planer för 2007: Vi ska satsa ännu mer på försäljning utomlands. Idag säljer vi i USA och Köpenhamn. Jag ser också fram emot årets mässor, men mycket av min tid kommer att gå åt till att arbeta på nästa kollektion. För mer information kontakta: Cecilia Sidmalm, Communication Manager DHL Global Forwarding (Sweden) Tel: +46 (0)8 519 338 41 Mobil: +46 (0)706 720 558 Fax: +46 (0)8 519 341 56 E-post: cecilia.sidmalm@dhl.com www.dhl.com