De flesta små och medelstora företag förväntas generera upp till 50 % av sina intäkter internationellt vid år 2019

En undersökning genomförd av EIU på uppdrag av DHL Express visar att några av de viktigaste faktorerna som små och medelstora företag möter när de expanderar internationellt är kulturella barriärer och ineffektivitet.

Stockholm, 29 oktober, 2014 – Majoriteten av små och medelstora företag ser tillväxtmöjligheter internationellt och räknar med att erhålla upp till 50 % av sina intäkter internationellt inom fem års tid. Detta är en av de viktigaste slutsatserna från en djupgående studie genomförd av Economist Intelligence Unit (EIU) på uppdrag av DHL Express. Men undersökningen som baserats på svar från 480 chefer från små och medelstora företag och experter från affärslobbygrupper från hela världen visar också att det fortfarande finns många hinder för mindre företag med globala ambitioner.

Den internationella handeln ses som avgörande för långsiktig framgång för små och medelstora företag, men utmaningar, såsom politisk instabilitet, kulturella faktorer och otillräcklig infrastruktur, orsakar fortfarande oro och uppväger ofta den råa tillväxtpotential som finns på internationella marknader, säger de tillfrågade. Undersökningen visar också ett gap i den internationella handeln mellan små och medelstora företag i industriländer och i utvecklingsländer, nästan 69 % av de svarande från G71-länderna handlar idag internationellt, medan endast 46 % av svarande från BRICM2-länderna gör det.

Att överkomma olika marknadsmiljöer är det största hindret
Många små och medelstora företag ser många hinder vid internationell handel. Kvalitén av en utvald marknads infrastruktur, stabiliteten av dess politik, de administrativa kostnaderna för att upprätta en lokal närvaro och kulturella skillnader i att göra affärer nämndes alla av de tillfrågade som faktorer som avskräcker dem från att göra affärer på nya marknader. Okunnigheten om utländska marknader får särskild uppmärksamhet då 84 % av de tillfrågade beskrev att förståelsen av en målgrupps kultur eller språk som viktig eller mycket viktig för att avgöra dess attraktivitet. Detta förklarar också varför de flesta små och medelstora företagen väljer att expandera till marknader som liknar deras egna. Rapporten visar att små och medelstora företag från BRICM-länderna är mer benägna att söka tillväxtmöjligheter i andra utvecklingsländer, medan företag från G7-länderna är mer aktiva i andra utvecklade marknader.

– Små och medelstora företag från BRICM-länderna är bättre positionerade i andra utvecklingsmarknader tack vare sin överlägsna förmåga att navigera de utmaningar som finns på dessa marknader. De drar också nytta av lägre kostnader samt färre konkurrenter. Om du tänker på dessa länder som framtidens tillväxtmarknader, då behöver små och medelstora företag i industriländer se över sitt tillvägagångssätt på tillväxtmarknader och identifiera nya strategier som hjälper dem att konkurrera internationellt i framtiden, säger Ken Allen, global vd DHL Express. Genom DHL:s egna erfarenheter vet vi att partners och leverantörer, särskilt inom området för logistik och transport, kan ge avgörande stöd i att övervinna kulturella barriärer och infrastrukturutmaningar och samtidigt hantera konkurrenskraftiga kostnader.

Trots att information om den höga tillväxten marknadsförs av internationella medier, ses Afrika fortfarande med en viss reservation från små och medelstora företag. Ungefär 40 % av de tillfrågade ser inga tillväxtmöjligheter i regionen överhuvudtaget. En instabil politisk miljö och underutvecklad infrastruktur gör att många små och medelstora företag backar, vilket lämnar fältet öppet för multinationella och statligt ägda bolag med större ekonomiska och politiska resurser till sitt förfogande. Kina, å andra sidan, är fortfarande den mest attraktiva tillväxtmarknaden för små och medelstora företag med ett globalt tänkande. Marknadens storlek samt den kinesiska regeringens fokus på ekonomisk politik har skapat goda förutsättningar för tillväxt. Dessa faktorer, tillsammans med de kulturella skillnaderna som många företag kommer att möta vid handel med Kina, innebär också att en noggrann planering och rätt ingångsstrategi är kritiska faktorer.

– Att ta sig in på nya marknader är uppenbarligen fortfarande inte lätt för många små företag med tillväxtambitioner, särskilt i regioner som Afrika som lovar mycket för framtiden. Vår ambition, som världens mest internationella företag och en global ledare inom logistik, är att hjälpa dem att få kontakt med potentiella kunder över hela världen och att visa dem att de inte behöver vara stor för att konkurrera i den globala byn. Med noggrann planering, en välutformad transportkedja, en tydlig förståelse av sina konkurrensmässiga styrkor och rätt tankesätt, kan små och medelstora företag bryta igenom alla gränser och göra världen till deras marknad, tillägger Ken Allen.

Den hela rapporten från EIU och DHL Express - Breaking borders: From Canada to China, barriers overshadow growth for expanding SMEs, hittar du här: http://www.economistinsights.com/countries-trade-investment/analysis/breaking-borders.

1 Tyskland, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, USA och Storbritannien
2 Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Mexiko

Mediakontakt:
DHL Media Relations
Daniel McGrath
Telefon: +49 (0)228 182-99 44
E-post: pressestelle@dpdhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 315 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2013 hade koncernen en omsättning på mer än 55 miljarder euro.