DHL erbjuder hållbara reservdelslösningar i städer

DHL har tillsammans med Renault tagit fram en ny lösning med eldrivna fordon och ett nätverk av lokala distributionscenter som säkerställer koldioxideffektiva leveranser samt förbättrade leveranstider av reservdelar.

Stockholm  juli 2013: DHL, världens ledande logistikföretag, förnyar sin lösning för reservdelsleveranser till eftermarknaden inom fordonsindustrin genom att förbättra leveranstiderna samt göra leveranserna koldioxideffektiva. Företaget kommer att använda sitt nätverk av lokala distributionscenter och dessutom använda elbilar för leverans av reservdelar i storstäder runt om i Europa, Asien och Amerika. DHL drar nytta av sitt samarbete med den globala fordonstillverkaren Renault, som bidrar med kunnande inom fordonshantering och kring elbilar baserade på deras Kangoo-modell.

- Utmaningen att möjliggöra hållbar mobilitet måste angripas genom ett globalt nätverk av pålitliga samarbetspartners. Genom att intensifiera vår relation med DHL, siktar vi på att kombinera båda våra företags expertis och innovationsförmåga, säger Uwe Hochgeschurtz, SVP, Renault Corporate Sales Division.

Till skillnad från det vanliga sättet att leverera reservdelar till verkstäder och bilhandlare utifrån förväntade behov, använder DHL just-in-time leveranser, vilket minskar tillverkarnas och bilhandlarnas lager. Det fungerar som i en modern produktionsanläggning, material som krävs för underhåll och reparation beställs endast när de behövs och närheten till logistikanläggningar säkerställer snabba leveranser, ofta inte mer än 2,5 timmar efter att bilhandlaren placerat sin beställning. Lösningen finns redan i olika europeiska städer i Storbritannien, Portugal, Spanien, Schweiz, Belgien, Tyskland, Danmark, Sverige och Norge samt i Kina, Los Angeles och Miami. Den är baserad på DHL:s omfattande logistiknätverk och är ett samarbete mellan de olika affärsenheterna: DHL Supply Chain hanterar lagring, avfallshantering och orderhantering, medan DHL Express tar hand om transporten.

- Kundernas behov är högsta prioritet för fordonstillverkare och vikten av kvalitet och hastighet efter försäljningen växer ständigt. Detta har också en inverkan på logistiken. DHL har funnit en hållbar lösning som sänker kostnaderna, minskar CO2-utsläppen och förbättrar kvaliteten samt ger en snabb leverans. Detta gynnar alla berörda parter, från tillverkare till bilhandlare och kunder, samtidigt som det minskar klimatpåverkan av DHL och våra kunder , säger Manoella Wilbaut, Global Commercial Developments Director Automotive Sector, DHL Customer Solutions & Innovation.

Presskontakt:

DHL Media Relations
Juliane Ranft
Tel: +49 (0)228 182-99 44
E-post: pressestelle@deutschepost.de

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 285 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2012 hade koncernen en omsättning på 55 miljarder euro.