DHL Express nya toppmoderna omlastningsanläggning i Bryssel.

DHL Express inviger sin nya hubb i Bryssel

Den nya toppmoderna omlastningsanläggningen nästan fyrdubblar DHL Express kapacitet i Bryssel och är utrustad med automatiserade sorteringssystem.

Bryssel, 26 februari 2018: DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, invigde sitt nya regionala nav på Bryssel flygplats förra veckan. Den toppmoderna omlastningscentralen är utrustad med den senaste logistikteknologin och kommer att nästan fyrdubbla sin kapacitet för DHL Express i Bryssel till 42 000 försändelser per timme. Med en investering på över 140 miljoner euro har hubben hittills skapat ytterligare 200 nya arbeten på flygplatsen, tre år tidigare än vad som ursprungligen planerats.

– Bryssel spelar en avgörande roll i DHL Express globala nätverk, säger Ken Allen, vd DHL Express. Hubben är ett av våra största nav i världen och på grund av sitt läge i hjärtat av Europa spelar den också en viktig roll i att ansluta företag från denna region med resten av världen. Detta nya nav är en viktig del i vår globala investeringsplan och kommer att supportera vår tillväxt, effektiviteten av vårt nätverk och den höga kvalitetsnivå som vi kan erbjuda våra kunder.

Den nya faciliteten på 36 500 kvm fyrdubblar nästan kapaciteten för DHL Express i Bryssel. Vid full kapacitet kan de två automatiska sorteringssystemen hantera upp till 42 000 paket per timme, vilket gör den till det femte största navet i DHL Express globala nätverk. Hubben erbjuder flyg- och vägtransporter till ett brett antal av europeiska destinationer, samt interkontinentala direktförbindelser till Syd- och Nordamerika, Mellanöstern och Afrika.

– Denna nya facilitet är ett lysande exempel på det senaste inom logistikteknologi, säger Koen Gouweloose, Vice President på DHL Bryssel Hubb. Den gör det möjligt för oss att hantera ännu fler paket ännu snabbare och mer effektivt. Som en omlastningsanläggning möjliggör det för oss att spela en viktig roll i nätverket, samtidigt som vi kan uppmärksamma säkerheten och arbetsmiljön för våra 1200 medarbetare som i sin tur ser till att våra kunder får den utmärkta service de förväntar sig av DHL Express.

Som en del av DHL:s GoGreen-program reducerar den nya faciliteten företagets ekologiska fotavtryck med 768 ton CO2 per år, tack vare den mer effektiva sorteringstekniken och en bättre isolering. Den är också certifierad enligt TAPA ’A’-säkerhetsstandarder.

-- Slut --

Mediakontakt:
DHL Express
Daniel McGrath
E-post: Pressestelle@dpdhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 350 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL Group. 2016 hade koncernen en omsättning på 57 miljarder euro.