DHL går in som huvudsponsor för det kommande mästerskapet i drönarracing som drivs av den ledande Danska TV-kanalen DR1

• DR1 presenterar DHL mästerskapsserie som drivs av Mountain Dew, “juvelens krona” i racingkretsar för drönare.
  • Racets online-, och TV-sändningar väntas nå över 300 miljoner hem i över 100 länder runt om I världen.
  • DHL som redan är en föregångare när det gäller användning av drönare för logistik, kommer genom sponsorskapet att ta ledningen för att en ny, spännande sport utvecklas.

Bonn, 8 augusti 2017: DHL, världens ledande logistikleverantör, har skrivit på som huvudsponsor för en ny racingserie – Den Danska TV-kanalen DR1 presenterar DHL Champion Serien, som drivs av Mountain Dew.

Det nya racingmästerskapet organiseras av DR1 Racing, världens främsta organisation för drönarracing. Här sammanförs toppiloter och racinglag för att tävla på spännande platser över hela världen. Ett exempel är Post Tower i Tyska Bonn - huvudkontoret för Deutsche Post DHL Group.

I oktober och november kommer tävlingarna att sändas och streamas globalt av Eurosport, Fox Sports Asia och Twitch. TV-sändingarna har en potential att nå 300 miljoner hem.

Den här nya racingserien ger DHL möjlighet att fortsätta bygga och befästa sin ledande position för utveckling av drönarteknologi, vilket är en vital del av framtidens logistik. Samtidigt lyfts vårt varumärke till en bredare grupp företag och konsumenter med hjälp av den nya, spännande sporten drönarrace. Den första säsongen av DHL Champion Serien väntas involvera USA, Tyskland och Irland. DR1:s event sänds redan i mer än 100 länder.

“Den nya racingserien är en spännande möjlighet för oss på DHL att visa vår passion för drönarrace. På så sätt illustrerar vi även vår genuina historia när det gäller att utveckla innovativa och hållbara metoder som leder mot framtidens logistiklöningar”, säger Ken Allen, CEO, DHL Express. “I likhet med Formel E, representerar drönarracing en spännande ny e-racing serie. DHL tog chansen att engagera sig både som logistikpartner och huvudsponsor för DR1 Premier League racing serie.”

DHL har utvecklat och testat sin Parcelcopter i mer än fyra år för att leverera i geografiskt komplicerade områden. Med stor framgång har vi kunnat använda Parcelcopter för automatiska leveranser i svåra, högt belägna områden med krävande väderförhållanden, som i de bayerska Alperna, och på avlägsna platser som de tyska offshore-öarna i norra och baltiska haven. Dessa leveranser har varit en del av DHL Parcel Units kompletta logistikkedja. För engagemanget inom forskningsområdet har DHL tagit emot “German Mobility Award 2016” (Deutscher Mobilitätspreis 2016).

DHL Supply Chain har utvecklat drönare I Mexiko och Brasilien för övervakning och använt dem på sina områden, för att skydda tillgångar mot stöld och skador. Drönare kan även användas under naturkatastrofer, för att få fram hjälpleveranser som en del av ett katastrofhjälpsuppdrag.

Med DHL och Mountain Dew som sponsorer av Champions Series, är Air Hogs, tillverkare av den officiella DR1 Micro Race Drone och FPV Race Drone, och US ARMY, som sponsrar DR1s Twitch Channel-program, "DR1 Drone Tech" som sänds före varje lopp.

“Vi är stolta över att ha DHL med som huvudsponsor i DR1 organisationen och för DHL Champions Series fuled by Mountain Dew”, säger DR1 VD och grundare, Brad Foxhoven. “Tillsammans med Mountain Dew, som varit med oss sedan vårt första race förra året, har vi etablerat en racingserie som kombinerar utomhusrace, elitpiloter och racingteams i ett racingformat som skapar spänning och engagemang för piloter, åskådare och onlinetittare”

– slut–

Du kan hitta pressrelease för nedladdning och mer information på

Media kontakt:
Deutsche Post DHL Group
Claus Korfmacher
Telefon: +49 228 182-9944
E-mail: pressestelle@dpdhl.com

På Internet: dpdhl.de/press

Följ oss på: twitter.com/DeutschePostDHL

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 350 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL Group. 2016 hade koncernen en omsättning på 57 miljarder euro.