DHL genomför strategisk terminalflytt i Luleå

Modern terminal blir knutpunkt för hela Nordkalotten Stockholm, 28 april, 2006 – Från och med början på maj flyttar DHL i Luleå in i en ny modern terminal. Förutom att placeringen vid korsningen mellan E4 och väg 97 får bort tung trafik från centrum ligger den nya terminalen ett stenkast från Cargonets kombiterminal för trailertrafik söderut. Den nya terminalen har kostat 70 miljoner kronor att bygga. Men det är väl investerade pengar, hävdar Jan Bergström, som är operativt ansvarig för DHL i Luleå såväl som i Skellefteå. – Den nya terminalen utgör en perfekt knutpunkt för hela Nordkalotten, det vill säga hela Norrbotten, norra Norge och norra Finland. Och med tanke på terminalens strategiska placering är vi väl positionerade för att leva upp till en snabbt ökande efterfrågan på transporter framöver, säger han. Terminalen är belägen vid korsningen mellan E4 och Väg 97, som går mellan Luleå, vidare till Boden och Jokkmokk. I och med terminalens placering hanterar den trafik i alla riktningar för DHL. En ytterligare fördel med läget är att terminalen ligger i anslutning till Cargonets kombiterminal varifrån DHL får ankommande och avgående gods för 50–60 trailers varje vecka. Som om inte alla dessa fördelar vore nog gör placeringen att all tung lastbilstrafik leds ifrån centrum. – DHL har haft ett samarbete med politikerna i Luleå, skolorna och kommunens miljöansvariga för att hitta en lösning på den tunga trafiken i centrum. Till slut fick vi ett erbjudande en tomt som passar oss som hand i handske. Nu har vi verkligen fått chansen att kunna bygga en terminal inför framtiden, säger Jan Bergström. Under de kommande tio åren ska en miljard kronor per år investeras i regionen. En viktig sådan investering är att Ikea etablerar varuhus i Haparanda, vilket skapar ett helt nytt handelscentrum i regionen. En annan betydande investering rör gruvjätten LKAB, som under tio år ska satsa tio miljarder kronor. Därutöver har Boliden för avsikt att göra investeringar i Aitik-gruvan utanför Gällivare. Samtidigt projekteras gasfältet Snövit i Nordnorge. Allt sammantaget skapas en kraftigt ökad efterfrågan på transporter i hela Nordkalotten. – Det är inte utan anledning som näringslivet brukar prata om en tigerekonomi i regionen. Med Norrbotten och övriga delar av Nordkalotten, inklusive Kolahalvön och Murmansk, rör det sig om en marknad med över sex miljoner invånare, säger Jan Bergström. Den nya terminalen i Luleå ska i dagsläget klara av att hantera 200 000 paketsändningar per år, 34 000 ton styckegods och 12 000 ton partigods. Samtidigt ger terminalens storlek på inte mindre än 51 portar, 4 900 kvadratmeter uppvärmd yta, 2 000 kvadratmeter kallager och 350 kvadratmeter kontorsyta stora möjligt att utöka kapaciteten. – Vår gamla terminal var från år 1969 och hade inte ens värme. Det känns skönt att äntligen kunna flytta in i en riktigt modern terminal med perfekt läge för våra transportåtaganden, säger Jan Bergström. Deutsche Post World Net är världens ledande logistikkoncern: De integrerade företagen Deutsche Post, Postbank och DHL erbjuder skräddarsydda, kundanpassade tjänster för hantering och transport av gods, information och betalningar. Allt genom ett globalt nätverk som baseras på lokal styrka och kännedom. Deutsche Post World Net är också den ledande leverantören av tjänster inom direktmarknadsföring, och med en unik portfölj av resurseffektiva outsourcing- och systemlösningar för brevhantering. 2005 hade koncernen en omsättning på 56 miljarder euro. Omkring 500 000 medarbetare i mer än 220 länder och territorier gör koncernen till en av de största arbetsgivarna i hela världen. För mer information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com Jan Bergström Local Operations Manager Luleå och Skellefteå för DHL Express (Sweden) AB Tel: 0920 27 68 16 Mobil: 0705 53 93 75 Email: jan.bergstrom@dhl.com Ny adress för DHL Express i Luleå är; Nya Terminalgatan 4 954 32 Gammelstad