DHL lanserar ’Healthcare Logistic Standard Solution’ i Norden

Stockholm 27 augusti, 2012 – DHL Supply Chain lanserar nu ”Healthcare Logistic Standard Solution” (HLSS), en logistik lösning för små och mellanstora aktörer inom hälso- och sjukvårdssektorn i Norden som förenklar och effektiviserar logistikhanteringen. Tjänsten kommer till en början att utgå från DHL Supply Chains logistikenhet i Örebro.

Healthcare Logistic Standard Solution erbjuder företag att bli en del av DHL Supply Chains etablerade logistiklösning för hälso- och sjukvårdsmarknaden.

Denna lösning innefattar lagerhantering med spårbarhet på batch nivå, certifikatshantering och distribution av företagens ofta känsliga produkter såsom läkemedel men också handelsvaror och medicinsk utrustning. Tjänsten erbjuder vidare etikettering, sampackning och montering, allt inom ramen för Good Distribution Practice, GDP. DHL Supply Chain uppfyller även Läkemedelsverkets regelverk för partihandel (LVFS 2009:11).

Implementeringen av denna lösning sker i enlighet med standardiserade processer vilket gör att tiden för implementeringen blir kort och effektiv.

– Vi har tagit fram detta koncept eftersom efterfrågan av en standardlösning har varit stor, säger Eva Carlsson, Business Development Manager på DHL Supply Chain. Vår lösning präglas av kvalitet och noggrannhet genom hela logistikkedjan fortsätter hon.

Genom HLSS får företagen en god översikt över sin logistikkedja med tillgång till standardrapporter och kvalitetsrapporter från DHL Supply Chain. DHL Supply Chain erbjuder också en webb applikation via Nordic Customer Web där företagen kan se orderstatus, lagersaldo samt ordermottagare.

Kom gärna och besök DHL Supply Chains monter på Apoteksmässan den 5-6 september. Apoteksmässan hålls i Kistamässans lokaler och DHL kan du träffa i monter E14. Varmt välkommen!

För ytterligare information kontakta:

Eva Carlsson, Business Development Manager, Life Science & Healthcare
DHL Supply Chain
Mobil: +46 (0)733-32 55 26
E-post: eva.carlsson@dhl.com

Jenny Sundberg, Marketing & Communications Manager
DHL Supply Chain
Mobil: +46 (0)709-345 923
E-post: jenny.sundberg@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2011 hade koncernen en omsättning på 53 miljarder euro.