DHL:s nya miljötjänst lockar småföretag

DHL:s nya miljötjänst lockar småföretag

Jörgen Andersson, VD på Svensk Elektronikprouktion AB Svensk Elektronikproduktion DHL:s första GOGREEN-kund Stockholm, 2 februari 2007. Nu lägger sig svenska småföretag i täten när det gäller att satsa på DHL:s miljöinriktade transporter. Först ut är Svensk Elektronikproduktion i Kungsbacka, som har valt att köpa den nya och smått revolutionerande miljötjänsten GOGREEN. Företag som vill köpa GOGREEN betalar två procent extra utöver ordinarie frakttjänst för varje paket. DHL:s överskott från GOGREEN ska användas till att investera i exempelvis ny teknologi för användning av förnybart bränsle i lastbilar. – När vi förstod att DHL hade introducerat GOGREEN kändes det som en självklarhet för oss att köpa tjänsten. Vi vill ta ett aktivt ansvar för miljön och det här var en bra möjlighet att göra det till en ringa kostnad. Nu hoppas vi att andra svenska företag resonerar på samma sätt, säger Jörgen Andersson, vd på Svensk Elektronikproduktion. Svensk Elektronikproduktion är beläget i Kungsbacka och är verksamt inom så kallad legotillverkning av elektronik. Det innebär att företaget sätter samman elektroniska komponenter till elektriska apparater, alltifrån små timers till utrustning för att använda internet på tåg. Under högkonjunkturen har Svensk Elektronikproduktion sett en stadigt ökande efterfrågan på företagets elektronikkomponenter, vilket gjort att man regelbundet anlitar DHL Express för såväl in- som utrikestransporter. Nu väljer alltså Svensk Elektronikproduktion att låta en del av sitt överskott gå till finansiering av koldioxidneutrala transporter via GOGREEN. DHL Express hoppas att fler företag ska följa Svensk Elektronikproduktions exempel och dra sitt strå till stacken när det gäller miljöarbetet. – Att Svensk Elektronikproduktion är först ut med att köpa GOGREEN visar att tjänsten är något som inte bara kan tilltala större företag, utan även miljömedvetna mindre företag, säger Ulrica Alderhäll, Field Sales Executive på DHL Express i Sverige. Rent praktiskt innebär GOGREEN att specialutvecklade program används för att räkna ut hur mycket koldioxidutsläpp respektive pakettransport med flyg innebär. Därefter kompenserar DHL koldioxidutsläppet med motsvarande mängd någon annanstans i världen. Till exempel med hjälp av transporter via miljövänliga lastbilar, som i regel har högre driftskostnader. Att pengarna verkligen oavkortat går till miljöinvesteringar kontrollerar det världsledande verifierings- och certifieringsföretaget SGS Group i Schweiz. För närvarande informerar DHL Express sina företagskunder om GOGREEN. Bemötandet är överlag positivt. Och i november förra året genomförde DHL i Sverige en enkätundersökning på www.dhl.se som visar att 65 procent av respondenterna kan tänka sig att betala mer för att använda miljöanpassade transporter. Samtidigt visar en undersökning från Naturvårdsverket att 80 procent av alla svenskar kan tänka sig att betala extra för varor och tjänster från företag som medvetet försöker begränsa växthuseffekten. – Förutom att företag som köper GOGREEN gör en god insats för miljön blir det allt viktigare att profilera sitt företag inom miljöområdet. Det har så att säga blivit ett försäljningsargument. Och på så sätt talar mycket för att extrakostnaden för att köpa GOGREEN kan betala sig flera gånger om, säger Ulrica Alderhäll. Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHL internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela välden. 285 000 medarbetare arbetar för att ger snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2005 hade koncernen en omsättning på 45 miljarder euro. För ytterligare information kontakta: Cornilla von Plomgren Informationschef, DHL Express (Sweden) AB Tel: 08 543 45 206 Mobil: 070 632 32 80 Email: cornilla.vonplomgren@dhl.com