Språktest införs inom färdtjänsten!

Sedan februari har färdtjänstresenärer i Stockholm beställt sina resor via en beställningscentral i det västafrikanska landet Senegal. Trots att senegaleser har snabbutbildats i svenska har det varit oundvikligt att beställningar till Pungpinan, Fittja och andra svåröversatta adresser inte har fungerat som det borde.

- Vi har haft en del språkförbistring, det ska erkännas men vi har inte råd att flytta tillbaka beställningscentralentill Sverige säger Erling Serling på Trafiknämndens färdtjänstutskott.

- I dagens läge måste vi vara kostnadseffektiva och istället för att flytta tillbaka så kommer vi kräva att våra kunder lär sig franska, som är det officiella språket i Senegal.

Trafiknämndens nya underleverantör av färdtjänsten, WhoCares, har tagit fram en enklare parlör som brukarna kommer få hemskickad. Sedan blir det ett muntligt prov per telefon innan man får sitt färdtjänsttillstånd.

För de personer som inte klarar provet har man dock ytterligare en möjlighet att få använda färdtjänst. Erling Serling igen:

- Vi vet ju genom vår statistik att den genomsnittlige färdtjänstkunden är en äldre person med få kontakter utanför hemmet.

- Hen åker dessutom till samma adresser hela tiden. Så istället för den dyra personliga servicen har vi tänkt oss ett system där hen använder sin knapptelefon. Hen uppger först en personlig användarkod och får sedan nio val (personliga adresser). Trycker hen 1) går beställningen till ”nära anhörig”, 2) blir man körd till fotvården, 3) till Systembolaget eller hur ens egna nio favoriter nu kan se ut.

För de färdtjänstberättigade som har högre krav än nio knappval är det alltså franska som gäller i fortsättningen.

Nisse Duwähl, vice ordförande i DHR tycker dock att man fokuserar på fel saker.

- Om man istället såg till att göra kollektivtrafiken tillgänglig så skulle färdtjänståkandet minska drastiskt. Då skulle landstinget ha råd att både ha beställningscentralen i Stockholm och att låta de som fortfarande behöver färdtjänst få så många resor de vill och behöver.

Erling Serling är beredd att hålla med Nisse:

- Visst vore de skönt att bli av med dom här högljudda konsumenterna som åker kors och tvärs i tid och otid. Och det enda sättet är nog en tillgänglig kollektivtrafik, suckar Erling. Men det är ju inte mitt bord, tack och lov.

• Mänskliga rättigheter

Fredrik Canerstam

Presskontakt Pressekreterare Utåtriktad kommunikation och organisationsfrågor 070-306 80 37