DHR kräver att nyanlända personer med funktionsnedsättning inte missgynnas i flyktingsituationer!

Tusentals människor anländer till Sverige efter en lång, svår tid på flykt. Man måste utgå ifrån att många av de nyanlända kan ha en funktionsnedsättning. Det kan inte vara upp till Sveriges medborgares goda vilja att se till att personer med funktionsnedsättning får det stöd och de hjälpmedel de behöver. En person med nedsatt rörelseförmåga är ju alltid i mycket större risk att råka illa ut än en person utan nedsatt rörelseförmåga.

Det svenska systemet för flyktingmottagande måste anpassas bättre för personer med nedsatt rörelseförmåga. Idag vet vi att många av de insatser som personer med nedsatt rörelseförmåga måste få tillgång till inte är tillgängliga för människor som bor på Migrationsverkets boende. DHR känner till ett konkret exempel där en person som bor på ett av Migrationsverkets boende inte haft tillgång till hjälpmedel för att personen saknar en kommunal bostadsadress. Detta får aldrig vara anledningen till att någon blir utan de hjälpmedel som behövs för att kunna komma i en jämlik levnadssituation som personer utan funktionshinder.

I artikel 11 i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning står det:

”Konventionsstaterna ska, i enlighet med sina åtaganden enligt internationell rätt, innefattande den internationella humanitära rätten och de mänskliga rättigheterna, vidta alla åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa skydd och säkerhet för personer med funktionsnedsättning som är i risksituationer, däribland väpnad konflikt, humanitära nödlägen och naturkatastrofer.”

DHRs förbundsmöte kräver att regeringen tar sitt ansvar och ser till att nyanlända personer med funktionsnedsättning får det stöd och de hjälpmedel de behöver.

• mänskliga rättigheter
  • politik