DHR lanserar varaktighetskortet - kortet som bygger varaktiga förhållanden

Snart är det här – DHRs varaktighetskort! Vi har tagit fram ett kort som ska göra det enklare för enskilda personer att skapa och upprätthålla en varaktig relation med verksamhetsutövare som till exempel affärsinnehavare, vårdinrättningar och caféer.

När propositionen om bristande tillgänglighet som en form av diskriminering kom för ett tag sedan opponerade vi oss bland annat mot att lagen ska ta hänsyn till ”varaktigheten och omfattningen av förhållandet eller kontakten mellan den verksamhetsutövande och den enskilde för att otillgänglighet ska anses vara diskriminerande”. Vi undrade vad exakt det är som avgör hur varaktig en relation är.

Det är därför som vi i dagarna lanserar varaktighetskortet. Tanken är att man med hjälp av ett chip i kortet ska kunna visa på att man återkommer till ett försäljnings- eller serviceställe många gånger, så att det inte längre kan råda några tvivel om relationen.

Många stora näringsidkare har redan ställt sig bakom detta, men för oss är det dock av extra intresse att fokusera på mindre affärsinnehavare, krögare och så vidare.

Linda Lisa DuPrimm driver en damklädesboutique på Norrmalm i Stockholm. Hon välkomnar DHRs varaktighetskort.
– Alla våra kunder är lika viktiga för oss, säger Linda. Som småföretagare har jag inte råd med att kunder inte kan ta sig in hos mig, och speciellt viktigt är det med återkommande kunder. Det är klart att jag vill ta mitt ansvar för det som affärsägare, och tycker det är konstigt att regeringen vill lagstifta så att jag ska slippa ta det ansvaret.

Lindas inställning till DHRs varaktighetskort visar på den artighet och välvilja som regeringen anser är viktig för att diskrimineringslagen ska få genomslag. Hon är bara en av många som visat intresse för DHRs varaktighetskort. Det kommer finnas att beställa hos oss från och med mitten av april.

• tillgänglighet
  • tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
  • svensk politik
  • funkpol