DHR utser Bengt Lindqvist och Bengt Westerberg till hedersmedlemmar

Under DHRs förbundsmöte som hålls 18-20 oktober i Stockholm beslutades att utse Bengt Lindqvist och Bengt Westerberg till hedersmedlemmar för deras gärningar för funktionshinderpolitiken.

Bengt Lindqvist - Motivering
Bengt Lindqvist – mannen som under en tid var ”vår” man i regeringen när han som biträdande socialminister, familj- och handikappminister, tillsatte 1989 års handikapputredning, den som så småningom kom att leda fram till att lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS infördes 1994. Det var med en särskild sorts stolthet som funktionshinderrörelsen betraktade den biträdande socialministern – Bengt var en fantastisk förebild – en av oss kunde vara minister. Sen fick kanske han, lika lite som vi, möjlighet att förverkliga alla visioner man kan ha inom ett uppdrag.

Bengt har haft en hel rad viktiga uppdrag som till exempel ordförande för Synskadades Riksförbund, riksdagsledamot, ordförande för HCK – den tidens samarbetsorganisation inom handikappförbunden och ordförande för Handikapphistoriska föreningen. Bengt var också ordförande för Bemötandeutredningen som lämnade ett delbetänkande och fyra rapporter samt slutbetänkandet Lindqvists nia – där rapporten Kontrollerad och ifrågasatt? var det material som berörde oss själva mest eftersom vi fick ”röst” i den.

Bengt hade en viktig roll när FNs standardregler – de internationella riktlinjer som föregick FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning – togs fram. Han utnämndes därefter till FNs särskilde rapportör för att övervaka efterlevnaden av reglerna.

Bengt har till och med varit nominerad till Nobels fredspris! Detta tillkännagav Birgitta Andersson inför den sydafrikanska funktionshinderrörelsen vid en gemensam resa under tidigt 2000-tal varvid ovationerna inte ville sluta – Bengt kommenterade: "Jag har inte fått det ännu". Då ropade deltagarna vid mötet "Det spelar ingen roll!"

I samband med att Bengt Lindqvists memoarer utkom uttalade han sig i en intervju om funktionshinderrörelsen idag: - Vi ska vara politiska men politiskt obundna. Rörelsen verkar ha stannat upp och sneglar på partierna för att inte stöta sig. Vi måste hela tiden ligga i frontlinjen och inte bara bevara det vi uppnått!

Just därför vill vi utnämna Bengt Lindqvist till DHRs hedersmedlem – för att du så oförtrutet bedrivit och fortsätter att driva kampen för mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Bengt Westerberg - motivering
Lag om stöd och service, LSS är utan tvekan den viktigaste funktionshinderpolitiska reformen som genomförts - någonsin. Den fick i ett enda slag en enorm påverkan på livsvillkoren för personer med omfattande funktionsnedsättningar. Från en dag till en annan upplevde många att dörren till självbestämmande och möjlighet till egenmakt slogs upp på vid gavel.

Den som hade avgörande inflytande över att detta skedde var Bengt Westerberg. Bengt var socialminister i den regering som styrde när LSS trädde i kraft 1994 – en regeringsperiod som dominerades av den ekonomiska krisen. Det var också Bengt som ansvarig minister som stod som undertecknare av propositionen Stöd och service till vissa funktionshindrade 1993 som föregick lagstiftningen. Propositionens förslag kom ur betänkandet Handikapp Välfärd Rättvisa – ett betänkande av 1989 års Handikapputredning som DHRs andre hedersmedlem Bengt Lindqvist hade tillsatt.

Bengt Westerberg kom att personifiera funktionshinderpolitiken under sin tid som riksdagsledamot, minister och ordförande i Folkpartiet.

Från funktionshinderrörelsen kände vi att vi hade en ansvarig politiker som ville och kunde flytta fram positionerna, som ville ge människor med funktionsnedsättningar ökad makt och kontroll i våra egna liv.

Det var därför ingen slump att Bengt Westerberg i maj 1993 firade att propositionen om stöd och service hade antagits av riksdagen genom att dricka champagne på DHRs förbundskansli i Liljeholmen.

Nu har en hel generation unga personer med omfattande funktionsnedsättning vuxit upp och haft rätt till personlig assistans. Det är vår fasta övertygelse att de har fått helt andra verktyg att möta vuxenlivet än tidigare generationer hade när hela livet var en kamp. Nu ser vi hur denna magnifika reform håller på att nedmonteras – så vi behöver dig Bengt, inte bara för historien utan också för framtiden!

Därför vill vi i dag utse Bengt Westerberg till hedersmedlem i DHR.

• politik
  • mänskliga rättigheter