Uselt och nedvärderande av SJ-ledningen, bra agerat av tågvärden

Öppet brev till VD Christer Fritzson

Senaste dagarna har det rapporterats om Charlotte som inte är välkommen att resa med SJ för att hon är både rullstolsanvändare och hundägare, något som är vardag för våra medlemmar.

Situationen med Charlotte och hunden Gucci visar på den attityd SJ-ledningen har till personer med nedsatt rörelseförmåga. En attityd om att rullstolsanvändare ska vara tacksamma för att de överhuvudtaget får resa med SJ-tåg, att då ha samma rättigheter som övriga resenärer att tex ta med egen husdjur är uteslutet.

Blir inte bättre att SJ-ledningen representant Jonas Nilsson talar om att Charlotte borde ha avvisats, gjorde resan med berått mod och hon borde betalat någon annan för att åka med hennes egna hund. Frågan vi ställer oss är, vilka andra resenärer skulle acceptera att som kunder bli behandlade som Charlotte av en företagsledning.

DHR har länge påtalat att rullstolsplatserna är för få på samtliga tåg och X2000 i synnerhet. X2000 ska nu byggas om från grunden och vi förutsätter att i de ombyggda tågen att det kommer finnas fler rullstolsplatser. Platser som går att kombinera både med och utan medföljande husdjur.

Tågvärden på det aktuella tåget gav utmärkt service och hanterade den svåra situationen SJ-ledningen hade satt personen i.

Vi kräver nu av SJs VD Christer Fritzson på följande frågor:

1.Står SJ som företag bakom Jonas Nilsson uttalande om Charlotte i allmänhet och att personer ska betala extra t/r-biljetter för att kunna åka med sina husdjur på SJs tåg?

2.Är det lämpligt att Jonas Nilsson är ansvarig för tillgänglighet och frågor som rör personer med nedsatt rörelseförmåga på SJ efter hans uttalande?

3.Kommer de ombyggda X2000 tågen ha fler rullstolsplatser och där det finns möjlighet att ta med husdjur än den enda platsen som finns idag?

4. Hur ser SJ plan för att utöka rullstolsplatserna generellt på SJs tåg?