Kunden i Fokus - Cresto

Cresto konstruerar och utvecklar användarvänliga och innovativa fallskyddslösningar för arbete i fallriskmiljö. Företaget startade 1999 och är sedan 2002 ett bolag och varumärke inom Skydda och B&B Tools.

Ca 50 % av företagets kunder finns på den nordiska marknaden. Resterande 50 % finns primärt i Europa men även i Asien, Sydamerika etc.

”Vi har en unik produkt för vindkraftsindustrin vilket innebär att våra produkter finns globalt. Men vi jobbar i en bransch där det finns mycket kvar att göra, tyvärr händer fortfarande för många olyckor”, säger Patrik Malterling VD på Cresto AB.

Fallskyddslösningarna bottnar i en förståelse och respekt mellan innovatörer och de som i slutändan skall känna sig trygga och kunna lita på produkterna – användarna. Den röda tråden som genomsyrar verksamheten från innovation till slutlig produkt, handlar om användarnas säkerhet – och att rädda liv.

Enligt Europa Norm skall fallskydds-, stödutrustnings- och evakueringsutrustningar lämnas in för periodisk kontroll minst var tolfte månad. För detta ändamål utvecklade DH Solutions, Inspector, ett system där slutkunden snabbt och enkelt kan få kontroll på produkternas besiktningsstatus samt tillgång till besiktningsprotokollen. Automatiska besiktningspåminnelser skickas via mail och kunden kan när som helst lägga till nyinköpta eller befintliga produkter.

”Inspektörer jobbar ofta med mycket manuellt pappersarbete. Fördelen med Inspector är att du slipper allt pappersarbete och istället kan knappa in det enkelt i systemet. Du kan enkelt spåra tidigare inspektioner och använda Inspector som ett kvalitetssystem”, säger Patrik.

Målet är att fler inspektörer ska börja använda sig av systemet och komma ur gamla rutiner.

”Vi vill nå ut med systemets fördelar och det är där vi nu gör en satsning tillsammans med DH Solutions. Systemet var bra redan från början men målet är att det ska bli ännu mer självvisande. Tillsammans med DH Solutions jobbar vi mot gemensamma mål och en helhetslösning som känns riktigt bra. Vi har en spännande resa framför oss”, säger Patrik.

• kunden i fokus

Victoria Stenholm