Öppet brev till Tankesmedjan P3 angående inslaget om diabetes

Hej!

Vi på Svenska Diabetesförbundet och många av våra medlemmar har hört, och upprörts, av ert program Tankesmedjan där ni försöker skämta om människor med diabetes. Självklart är det tillåtet att skämta, även om allvarliga sjukdomar som diabetes, men ska ni göra det så se åtminstone till att vara pålästa först!

Diabetesförbundet är en ideell organisation som företräder människor med diabetes, oavsett typ av diabetes. En viktig uppgift för oss är att informera om sjukdomarna och att höja den låga kunskapsnivå som finns i samhället. Vi och våra medlemmar brottas dagligen med att bemöta fördomar. När ni i Tankesmedjan säger att det är vårt eget fel att vi är sjuka och att vi borde motionera mer så är det, förutom att vara fullständigt fel faktamässigt, något som tyvärr späder på dessa fördomar som finns om diabetes. Barn, ungdomar och vuxna, som kan ha det tufft nog ändå, riskerar att drabbas av ytterligare råd och kommentarer från en "välvillig" omgivning. Det är ett rimligt krav att ett radioprogram inom Sveriges Radio ”skämtar” på ett mer lämpligt sätt.

Visste ni att

·  Diabetes är inte en utan flera olika sjukdomar.

·  Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom, precis som exempelvis MS, där kroppens immunförsvar angriper de insulinproducerande betacellerna i bukspottkörteln.

·  Sjukdomen är kronisk och innebär att man varje dag, året runt, under resten av livet måste tillföra insulin genom dagliga injektioner eller med hjälp av insulinpump för att överleva.

·  Varje dag dör fem svenskar som en direkt följd av sin diabetes – det är fem gånger fler än som dör i trafiken.

·  Risker och komplikationer människor med diabetes måste lära sig att hantera och leva med är bland annat livshotande insulinchocker och kramper och långsiktiga problem som synskador, blindhet, njurskador och risk för amputationer.

·  Man vet ännu inte vad som orsakar typ 1-diabetes och det finns inget botemedel.

·  Vid typ 2-diabetes producerar kroppen fortfarande insulin, men olika faktorer gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig insulinet på samma sätt som hos friska.

·  Livsstilsfaktorer har en viss betydelse vid typ 2-diabetes, men senare tids forskning visar att det är betydligt mer komplicerat än så.

Vi rekommenderar att ni ser vår prisbelönta film Diabetes – en tickande bomb och besöker vår webbplats www.diabetes.se för att lära er mer om sjukdomarna. Kontakta oss gärna i framtiden för att undvika liknande grova övertramp.

Vänligen,
Fredrik LöndahlOrdförande Svenska Diabetesförbundet