Diabetes är ingen lyxsjukdom

Filip och Fredriks raljerar över personer med diabetes i dagens avsnitt av sin podcast.
– Det är något med diabetes som är någon slags lyxsjukdom, säger Filip Hammar.
Att kalla diabetes för en lyxsjukdom är bara ett av flera felaktiga fakta som uttalas i podcasten.

– Åldersdiabetes är inte så allvarligt, det är lite som en förkylning, man tar ett piller och sedan rullar allt på som vanligt, säger Filip Hammar också. Medlemmar i Diabetesförbundet har hört av sig och tagit illa vid sig av de grova felaktigheterna.
Cajsa Lindberg, ordförande i Diabetesförbundets ungdomsråd, Ung Diabetes, beklagar att en av Sveriges största podcasts bidrar till att sprida okunskap och fördomar.
– Det finns inget lyxigt alls i att drabbas av en kronisk dödlig sjukdom och det hade man ju hoppats på att alla kunde skriva under på.
– Tyvärr finns det fortfarande gott om okunskap och fördomar som rör diabetes. Men det är allvarligt när det göds och får spridning i en pod som når så många människor, säger Cajsa Lindberg.
 Fakta är att närmare 2000 personer dör med diabetes som underliggande orsak (dödsorsaksregistret 2013) och två av tre som drabbas av hjärtinfarkt har diabetes.

– Det är klart man ska få skämta, men om man gör det utan fakta och med slarvig research så blir det bara fel.

– Man skulle kunna tro att Filip Hammar som själv lever med en ofta missförstådd sjukdom skulle ha större förståelse för andra i samma situation, säger Cajsa Lindberg.

För mer information:
Cajsa Lindberg, Ordförande Ung Diabetes E-post: cajsa.lindberg@ungdiabetes.se