Diabetesförbundet får nytt ansikte utåt

I samband med att Svenska Diabetesförbundet i år fyller 70 år uppdateras den grafiska profilen med nya färger och typsnitt. Många medlemmar känner starkt för den blomma bestående av fem D:n som är symbol för förbundet och den kommer därför att finnas kvar även fortsättningsvis, men i ett något modifierat utseende. Från och med juni månad införs den nya profilen successivt.

Svenska Diabetesförbundet strävar efter att vara ett modernt förbund och med en uppdaterad logotyp och nya fräschare färger är förhoppningen att också profilen ska utstråla detta. Förbundets blomma kvarstår som symbol, men något modifierad bland annat för att enklare kunna produceras i olika storlekar. Texten i logotypen kommer att vara endast ”Diabetesförbundet” men det officiella namnet är även fortsatt Svenska Diabetesförbundet.

Den ljusare blå färgen som kommer att användas i logotypen är samma blå färg som används i Världsdiabetesdagens symbol – den blå ringen – vilket skapar en tydligare sammankoppling till det internationella arbete som sker på diabetesområdet.

- I och med att färgpaletten för Diabetesförbundets grafiska profil förnyas och utökas kommer det också finnas fler och klarare färger att välja på som komplementfärger vilket ger möjlighet att skapa kommunikation som blir gladare och roligare. De nya färgerna är även anpassade för att fungera bättre i nya, digitala kanaler, säger Fredrik Löndahl, ordförande för Svenska Diabetesförbundet.

Den nya grafiska profilen är framtagen i samarbete med den grafiska byrån A Visual Affair, och kommer av kostnadseffektiva skäl att börja införas succesivt från och med början av juni månad.

• diabetesförbundet
  • grafisk profil