Film ska bidra till ökad förståelse för diabetes i skolan

Inför Världsdiabetesdagen 2011 är vi stola över att kunna presentera vår nya film Håll koll – en film om barn med diabetes i förskola och skola.

Att vara lärare i en klass där det finns barn som har diabetes behöver inte vara några problem. Men det kräver att man har koll på läget. I filmen Håll koll får vi en inblick i hur vardagen och skolgången fungerar för två familjer vars barn har diabetes. I filmen medverkar skolpersonal och företrädare från diabetesvården som ger sin syn på hur skolgången påverkas av diabetes.

Håll koll är framtagen av Svenska Diabetesförbundet i samarbete med tv-profilen Marianne Söderberg, som står för ide och produktion, under 2011. Filmen premiärvisas onsdagen den 9 november klockan 16.00 på Piperska Muren i Stockholm. Journalister är välkomna att delta på visningen och vi uppskattar din föranmälan på info@diabetes.se

Intervjuer

Intresserade journalister har möjlighet att boka in en intervju med Marianne Söderberg inför premiärvisningen den 9 november. För intervjubokning kontakta Annika Karlsson, informatör vid Svenska Diabetesförbundet, på aka@diabetes.se eller 08-564 821 17.

Om Marianne Söderberg
Marianne är tv-producent, programledare, manusförfattare och regissör som har varit verksam vid Sveriges Television i Malmö i drygt fyrtio år. Många känner igen Marianne från ”Din släktsaga” och under många år var hon programledare för SVT:s sändningar vid studenternas vårkonsert i Lund på första maj. Marianne är medlem i Svenska Diabetesförbundet.

Filmens trailer finns att se på http://www.youtube.com/watch?v=gfbW4XFJC4c

• förskola