Kartläggning visar på orättvisa avgifter för personer med diabetes

Diabetesförbundet har undersökt vilka landsting som tar ut en avgift för att utfärda de läkarintyg som behövs vid omprövning av körkort. Resultatet visar att närmare hälften av alla landsting tar ut en avgift. För den enskilde kan det handla om upp till ca 1200 kronor för läkarintyg, synintyg samt besöksavgifter.

Resultatet visar att 9 av Sveriges 21 landsting tar ut en avgift för att utfärda dessa intyg. De landsting som har uppgett vad ett intyg kostar, tar 313 kronor för ett intyg. Det kan tyckas vara en liten summa för ett stort landsting men kan för den enskilda individen vara betydande.

Diabetesförbundet anser att det är oacceptabelt att personer med diabetes är tvungna att regelbundet behöva betala för dessa intyg. Avgiften är orättvis. Det ska inte ha någon betydelse var man bor huruvida man ska betala för sitt intyg eller ej. I jämförelse med personer som inte behöver ompröva sitt körkort är orättvisan än mer uppenbar.

Diabetesförbundet kommer tillsammans med länsdiabetesföreningarna att arbeta vidare med frågan i de landsting som tar ut en avgift.

• Politik, allmänt

• körkort