Nordic Entertainment Group och Svenska Diabetesförbundet lanserar initiativet #vårdiabetes i Almedalen

Den 14 november 2017 sändes Sveriges första tv-sända Diabetesgala på TV3, Viafree och Viaplay under ledning av Peter Jihde. Därmed samlades över 6 miljoner kronor in till Diabetesfonden till förmån för diabetesforskningen. Nu drar Nordic Entertainment Group och Svenska Diabetesförbundet igång årets diabeteskamp i Almedalen och lanserar samtidigt initiativet #vårdiabetes.

Årets upplaga av Diabetesgalan går av stapeln på Världsdiabetesdagen den 14 november – denna gång inför en större publik med plats för många fler gäster på Annexet vid Globen i Stockholm. Precis som förra året leds galan av programledaren Peter Jihde, som själv lever med diabetes typ 1. Direktsändningen blir återigen en glittrande kväll där underhållning blandas med allvar och människors egna berättelser och erfarenheter av vår tids största folksjukdom.

Förutom galan blir det tre dokumentärer på TV3, Viafree och Viaplay under hösten där Peter Jihde möter några av dem som lever med eller nära sjukdomen. Redan nu lanseras initiativet #vårdiabetes på plats i Visby där Peter Jihde sänder programmet #vårdiabetes – live från Almedalen på onsdagen. Programmet blir ett samtal i poddformat tillsammans med NENT Group:s VD Anders Jensen, TV3-profilen Isabel Adrian och Diabetesförbundets ordförande Cajsa Lindberg, som alla har olika erfarenheter av diabetes.

- Gensvaret för vårt engagemang i diabetes har varit enormt och det gör oss både stolta och varma i hjärtat. Nu växlar vi upp årets diabeteskamp med målet att samla in ännu mer pengar till den livsviktiga diabetesforskningen, men främst för att öka kunskapen om sjukdomen. Vi är många som lever med diabetes i vår omgivning varje dag och under #vårdiabetes vill vi att människor delar med sig av sina historier för att på så sätt öka förståelsen för en av vår tids stora folksjukdomar. Jag är väldigt glad över möjligheten att själv få vara på plats i Almedalen och ser fram emot samtalet med Peter och Isabel, säger Anders Jensen, VD och koncernchef för NENT Group.

Syftet med #vårdiabetes är att belysa sjukdomen i ett bredare perspektiv.

- Diabetes kommer i många olika former men med den gemensamma nämnaren att den kan ta liv om den lämnas obehandlad. Själv drabbades jag av graviditetsdiabetes och fick en inblick i vad det innebär att leva med sjukdomen. Det öppnade mina ögon för hur många som drabbas och får sina liv förändrade, och för diabetesgåtan som vi måste hitta en lösning på. Jag ser fram emot att vara en del av NENT Group:s och Svenska Diabetesförbundets diabeteskamp och att dela med mig av mina erfarenheter på plats i Almedalen under #vårdiabetes, säger TV3-profilen Isabel Adrian.

#vårdiabetes – live från Almedalen spelas in i NENT Group:s tält på Cramérgatan (mitt emot Almedalsbiblioteket) klockan 11.00 onsdagen den 4 juli. Peter Jihde leder samtalet som även visas live på viafree.se och senare samma dag läggs upp i Viafreeappen och på I Like Radio. Du kommer även hitta avsnittet på Svenska Diabetesförbundets Facebooksida.