Pressinbjudan jubileumsseminarium: Med 70 år i ryggen tar vi oss an morgondagens diabetesforskning

Svenska Diabetesförbundet fyller 70 år, något som uppmärksammas i samband med Världsdiabetesdagen den 14 november. I samarbete med Nationella Diabetesteamet arrangerar förbundet jubileumsseminariet; Med 70 år i ryggen tar vi oss an morgondagens diabetesforskning.

Firandet inleds med en hel dags föreläsningar på Sheraton hotell i centrala Stockholm. Vi har samlat ledande experter som föreläser om aktuella ämnen och spännande forskning. Det kommer bland annat att handla om diabetes och smärta, transplantation av cellöar samt insulinpumpar och kontinuerlig glukosmätning.

Moderatorer för dagen är professorerna Kerstin Brismar och Claes-Göran Östensson.

Varje dag får två barn och ungdomar diagnosen typ 1-diabetes. Sjukdomen är livslång och kan i nuläget inte botas, utan man måste lära sig leva med den.

– Att bota typ 1-diabetes kommer att kräva att metoder utvecklas för att skapa immunologisk tolerans mot flera av betacellernas autoantigen inklusive insulin. Vägen dit är lång och kunskapen om människans immunsystem och hur det skall kunna påverkas är ännu otillräcklig. Mer forskning kommer att krävas, säger Åke Lernmark, professor vid enheten för Kliniska vetenskaper, Lunds universitet som är en av talarna under jubileumsseminariet.

Docent Stig Attvall kommer att tala om forskningens betydelse för att bryta den problematiska trenden mot allt högre långtidsblodsocker, HbA1c-värden, hos patienterna.

– Forskning och utveckling för bättre blodsockerkontroll ger diabetesvården nya möjligheter. Denna kunskap måste komma patienter till del, i synnerhet individer med HbA1c över 70 mmol/mol. Ju yngre patienten är desto viktigare är det att förhindra undvikbara komplikationer. Att undanhålla mer optimal behandling så som pumpar och kontinuerlig blodsockermätning (CGM) är oetiskt, säger Stig Attvall.

Journalister är välkomna till konferensen och det ges möjlighet att intervjua forskarna.

• Konferens: Med 70 år i ryggen tar vi oss an morgondagens diabetesforskning.
  • Tid: 14 november kl. 09:30 - 16:30
  • Plats: Sheraton hotell, Stockholm

Programmet i sin helhet hittar du här.

För mer information:

Förbundsordförande Fredrik Löndahl