Stenbeck delar ut diabetespris

På Diabetesgalan kommer ett stipendium på 500 000 kronor delas ut till en eller flera diabeteshjältar som bidragit till att göra livet lättare för personer med diabetes. Initiativet kommer från Cristina Stenbeck, Stenbecksfärens största ägare, som också utser vinnarna tillsammans med Diabetesförbundet och MTG.

− Det här är en fantastisk möjlighet för oss att få uppmärksamma de som arbetar för alla som lever med diabetes. Det finns så många eldsjälar som på olika sätt engagerar sig för våra frågor och för personer med diabetes. Med sitt arbete, ofta i det tysta, gör många en enorm insats, säger Cecilia Gomez, förbundsdirektör på Diabetesförbundet.

”The Maximus Prize”, som stipendiet heter, är en hyllning till Cristina Stenbecks yngre bror Max Stenbeck som dog 2015 av diabetes typ 1. Han var då 30 år gammal.
− Cristina har drabbats på värsta tänkbara sätt. Max var alldeles för ung när han dog. Nu har hon instiftat det här stipendiet för att hylla dem som dagligen lägger tid och kraft på att hitta ett botemedel, säger Anders Jensen, initiativtagare till Diabetesgalan och VD för MTG Nordic Entertainment, men påpekar att man i år fokuserar på eldsjälar som gjort en positiv skillnad.

Även Anders Jensen är personligen berörd av diabetes:
− Jag har en son som har levt med typ 1 sedan tio år tillbaka. Jag har från första parkett sett vilken kamp det är och levt med de fördomar och okunskap som min son har utsatts för, säger Anders Jensen.

Diabetesgalan samlar in pengar till forskning kring både typ 1- och typ 2-diabetes.
− Det är en folksjukdom som det talas för lite om enligt oss, och det samlas in för lite pengar till forskning, menar Jensen.

Prissumman på 500 000 kronor doneras av Christina Stenbecks döttrar som en hyllning till sin morbror. Vinnarna av ”The Maximus Prize” kommer att presenteras under den direktsända tv-galan den 14 november.

• Politik, allmänt

• diabetesfonden