Ung Diabetes mot Sveriges högsta topp

Den 10-13 augusti ska Ung Diabetes, tillsammans med ett tjugotal personer med diabetes och Ola Skinnarmo, bestiga Kebnekaise. Bakom bestigningen står Ung Diabetes, som arbetar för att göra vardagen lättare för unga människor med diabetes samt för att minimera konsekvenserna av diabetes både för de som själva lever med sjukdomen och för deras närstående.

– Att bestiga Kebnekaise är en tuff prövning. Att göra det med en diabetesdiagnos är ännu tuffare. Diabetes är en ständig kamp mot höga och låga blodsockervärden. Genom att bestiga Sveriges högsta topp vill vi visa att vi är större än våra toppar och dalar, säger Joanna Olsson, projektledare för bestigningen, Ung Diabetes.

Bestigningen genomför Ung Diabetes tillsammans med Diabetesfonden för att uppmärksamma diabetes och samtidigt samla in pengar till diabetesforskning och till programmet Life for a Child som hjälper barn i utvecklingsländer med vård och medicin. Alla deltagare i projektet bidrar till insamlingen bland annat genom att sälja armband, hålla loppisar och spela välgörenhetsmatcher. Genom dessa aktiviteter kan diabetes synliggöras, en sjukdom som innebär en ständig kamp för de drabbade men som är allt för osynlig idag.

Livet med diabetes kan beskrivas som en daglig kamp för att bestiga sina egna berg. Genom att utmana sig själva kan Ung Diabetes sprida kunskap om sjukdomen, och samtidigt visa att diabetes inte behöver vara ett hinder för att göra det du vill. Varje dag drabbas två barn av diabetes och det finns inget botemedel. Det är två för många – med stöd till forskningen kan värdefulla forskningsresultat nås som underlättar den dagliga kampen mot diabetes.

– Att delta i det här projektet är en chans för mig att få dela känslan av att det lutar både upp- och nedför med andra som vet precis vad jag menar, men det viktigaste för mig är att få göra något för framtiden genom att sprida kunskap och samla in pengar till livsnödvändig forskning, säger Sandra Ludvigsson, en av deltagarna som tillsammans med sin diabetes ska bestiga Sveriges högsta topp.

Joanna Olsson
joanna.olsson@diabetes.se