Unga delar sina diabetesberättelser

I december lanseras Diabetesberättelser där vi i sex avnitt kommer att dela personliga berättelser från unga som lever med typ 1-diabetes.

Vi på Diabetesförbundet vet att livet som ung med diabetes är fullt av funderingar, upplevelser och inte minst känslor. Hos många finns det ett behov att få dela sin egen berättelse om sjukdomen eller att få lyssna till andras berättelser.

På Diabetesförbundet arbetar vi för att alla ska kunna leva ett så diabetesfritt liv som möjligt. Därför har vi i tagit fram Diabetesberättelser, ett projekt där vi låter unga dela sin personliga berättelse. Vår förhoppning är att de personliga berättelserna ska ge stöd och inspiration till unga som drabbats av sjukdomen för att på så vis förenkla i vardagen.

Ville kasta blodsockermätaren i väggen

I december släpps det första avsnittet av sex av Diabetesberättelser men redan nu kan du lyssna på ett kortare klipp från Robins avsnitt.

Efter ett år med typ 1-diabetes fick Robin problem att hålla blodsockernivåerna i schack och insulindoserna fungerade inte som det skulle. Hos Robin väckte sjukdomen då starka känslor som ville kasta blodsockermätaren i väggen.

Samarbete bakom Diabetesberättelser

I Diabetesberättelser medverkar unga mellan 15-30 år som lever med typ 1-diabetes från hela Sverige. På sikt är förhoppningen att fler unga ska kunna dela sin berättelse genom en app som nu utvecklas.

Diabetesberättelser är ett samarbetsprojekt mellan Diabetesförbundet och ToldBy. Projektet är initierat av Ung Diabetes som även deltar i arbetet bakom Diabetesberättelser. Diabetesberättelser drivs med ekonomiskt stöd från Vinnova.

diabetesberättelser.se