Uttalande antaget vid Svenska Diabetesförbundets riksstämma: Patientorganisationer allt viktigare när patientsäkerheten hotas

Följande uttalande antogs under Svenska Diabetesförbundets riksstämma helgen den 18-20 maj 2012.

Förbundet har den senaste tiden drivit frågan om patientsäkerhet och bland annat anmält fyra landsting, Norrbotten, Västerbotten, Blekinge och Östergötland till Socialstyrelsen då de byter ut ett godkänt säkert och effektivt läkemedel, för indikationen vätskeansamlingar och åldersförändringar i gula fläcken,  (Lucentis) mot ett icke godkänt läkemedel med osäker biverkningsprofil (Avastin). Svenska Diabetesförbundet kan aldrig acceptera att landstingen rundar Läkemedelsverkets regelverk av rent ekonomiska skäl. Landstingens agerande ställer ett antal principiella frågor på sin spets. Om det här är en ny trend då har patientorganisationerna en oerhört viktig roll framåt. Under det sista året har detta varit en viktig fråga för Svenska Diabetesförbundet och kommer så att vara även för den nytillträdda styrelsen.

• patientsäkerhet